SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PPŚL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizatorami strategii profilaktycznej w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji programów, projektów i zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym. Akcentowanie  innowacyjności działań profilaktycznych wśród studentów -kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów,krytycznego myślenia, aktywności i samodzielności poznawczej. Propozycje angażowania lokalnej społeczności na rzecz wdrażania działań z zakresu profilaktyki społecznej i efektywnej współpracy.

 

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Pojęcie, właściwości i funkcje środowiska lokalnego. Współczesny kontekst zagrożeń i jego rozpoznawanie na poziomie lokalnym. Ramy prawne i organizacyjne lokalnej strategii profilaktycznej. Tworzenie lokalnej strategii profilaktycznej oraz w jej ramach konstruowanie lokalnych projektów. Planowanie budżetu.  Promocja lokalnej strategii profilaktycznej oraz współpraca z lokalnymi mediami. Realizacja i monitoring lokalnej strategii profilaktycznej.

Ćwiczenia

Istota i poziomy profilaktyki społecznej. Model budowy programów profilaktycznych. Metody pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym. Analiza wybranych programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych: dla dzieci w wieku przedszkolnym, np. „Super wiewiórka”, „Mali bezpieczni”; dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, np. „Nie pal przy mnie proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”; dla dzieci z klas IV-VI, np. „Agresja – jest na nią sposób”; „Nie daj się grypie”; dla uczniów z gimnazjum: np. „Trzymaj formę”; „Stop nowym narkotykom”; dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, np. „Program profilaktyki HIV/AIDS”, „Kleszcz mały czy duży nic dobrego nie wróży”; dla dorosłych, np.: program profilaktyczny adresowany do rodziców małych dzieci pt. „Dziecko w sieci” Fundacji „Dzieci niczyje”; „Badam się – więc mam pewność” – profilaktyka raka piersi. Prowadzenie przez studentów samodzielnie przygotowanych zajęć profilaktycznych. Standardy jakości programów profilaktycznych i sposoby ich ewaluacji.

Metody kształcenia

Wykłady –  wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia – metoda programowana z wykorzystaniem komputera, dyskusja, metody aktywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie wykładów w formie zagadnienia problemowego/projektu.

Ćwiczenia

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanej
w zespole prezentacji multimedialnej programu profilaktycznego, oceny przygotowanego scenariusza zajęć profilaktycznych oraz oceny realizacji zajęć profilaktycznych.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna oceny z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk M.,  Chmiel T.B., Społeczności lokalne w perspektywie wyzwań współczesności, Polkowice 2013.
  2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, J. Stanik Warszawa 2008.
  3. Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
  4. Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
  5. Urban B., Konopczyński A., red., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.
  6. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej,Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Albański L., red., Profilaktyka niedostosowania społecznego: teoria i praktyka, Jelenia Góra 2006.
  2. Gaś Z.B., Działania wychowawcze w gimnazjum, Lublin 2001.
  3. Gaś Z.B., Psychoprofilaktyka, Lublin 1998.
  4. Ilnicka R.M., Cichla J., Wybrane aspekty przemocy; diagnoza i profilaktyka, Toruń 2009.
  5. Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
  6. Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole: konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004
  7. Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.
  8. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.
  9. Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, M. Stanik, Warszawa 2008.
  10. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.
  11. Urban B., Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001.
  12. Wojcieszek A.K., Na początku była rozpacz: antropologiczne podstawy profilaktyki, Kraków 2005.
  13. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 13-11-2019 18:54)