SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja, zarządzanie i marketing w przedsiębiorstwach produkcyjnych |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-P-43_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pozyskanie przez studenta wiedzy z organizacji i metod zarządzania przedsiębiorstwem oraz uzyskanie umiejętności planowania projektów biznesowych.
Brak wymagań wstępnych.
WYKŁAD: Przedsiębiorstwo i jego zasoby (pojęcie przedsiębiorstwa, cele i zasady działania przedsiębiorstwa, formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, systematyka przedsiębiorstw, zasoby przedsiębiorstwa, otoczenie przedsiębiorstwa, pojęcie i proces zarządzania przedsiębiorstwem). Planowanie i podejmowanie decyzji (rola planowania, planowanie operacyjne, planowanie strategiczne, rodzaje strategii przedsiębiorstw, proces, modele i style podejmowania decyzji, grupowe podejmowanie decyzji, przedsiębiorczość, biznes plan). Organizacja w przedsiębiorstwie (pojęcie, wymiary i typy struktur organizacyjnych przedsiębiorstw, zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie). Przewodzenie i motywowanie pracowników w przedsiębiorstwie (role kierownicze i style kierowania, istota i typy przywództwa, system motywacyjny przedsiębiorstwa, zarządzanie przez cele). Kontrola w przedsiębiorstwie (istota i cele kontroli, rodzaje kontroli, controlling, budżetowanie, audyt wewnętrzny, benchmarking). Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa (rachunek przychodów, kosztów i wyniku finansowego przedsiębiorstwa, zysk ekonomiczny, przepływy pieniężne, analiza finansowa, struktura majątku i kapitałów przedsiębiorstwa). Zarządzanie marketingiem (pojęcie i istota marketingu, marketing mix, podejmowanie decyzji marketingowych, planowanie, organizowanie i kontrola działalności marketingowej). Zarządzanie operacjami i jakością (procesy produkcyjne wyrobów i usług, indywidualizacja produktu, rozwój produktów, definicja jakości, koszty jakości, kompleksowe zarządzanie jakością, statystyczna kontrola jakości, zarządzanie działalnością operacyjna przedsiębiorstw). Zarządzanie logistyką i zakupami (zakres działalności logistycznej, organizacja logistyki w przedsiębiorstwie, globalne koszty logistyczne, logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji, proces zaopatrzeniowy, strategie zakupowe przedsiębiorstwa). Zarządzanie zasobami ludzkimi (rekrutacja i dobór pracowników, szkolenia i ocena wyników, zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach). Zarządzanie projektami (znaczenie zarządzania projektami, fazy projektu, narzędzia zarządzania projektami). Kierunki rozwoju przedsiębiorstw (globalizacja działalności gospodarczej, konkurencyjność przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa w Internecie, przedsiębiorstwa wirtualne, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa). Techniki prezentacji.
PROJEKT: W interaktywnych zajęciach laboratoryjnych studenci zapoznają się w praktyce z technikami kontroli jakości poprzez obserwację i analizę procesu produkcyjnego. Następnie prowadzone są interaktywne zajęcia w trakcie których poruszane są zagadnienia związane z zarządzaniem operacjami i jakością, zarządzania zasobami ludzkimi, motywowania pracowników, harmonogramowaniem. Na ostatnich zajęciach studenci prezentują opracowany projekt, który tworzą w oparciu o wiedzę zdobytą podczas zajęć. Projekt realizowany przez Studenta obejmuje tematykę wprowadzenia optymalizacji, propozycji zmian racjonalizatorskich w przedstawionym przez Prowadzącego problemie dotyczącym zakładu produkcyjnego.
Realizacja modułu odbywa się poprzez realizację wykładów, w tym: 5 informacyjnych (dotyczących podstawowych pojęć i mechanizmów zarządzania i jakości), 5 multimedialnych (wykorzystując metody eksponujące- materiały filmowe ilustrujące różne aspekty kontroli jakości i techniki prezentacji), 5 konwersatoryjnych podsumowujących przekazaną wiedzę i rozważania problemowe. Praktyczne przekazanie wiedzy odbywa się podczas realizacji zajęć projektowych prowadzonych z użyciem metod eksponujących, pozostałe zajęcia dotyczą praktycznego wykorzystania podstawowych narzędzi inżynierii oraz prezentacji projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z części wykładowej jest obecność na co najmniej 51% zajęć, oraz poprawna prezentacja ustna projektu realizowanego na zajęciach projektowych.
Oceny:
- bardzo dobra- Student wykonał projekt który nie zawiera błędów i podczas prezentacji wykorzystał środki audiowizualne lub inne które wskazują na jego zaangażowanie oraz pomysłowość.
- dobry plus- Student wykonał projekt który zawiera pojedyncze błędy i zaprezentował go w sposób poprawny przy wykorzystaniu narzędzi MS Office, Prezi itp.
- dobry- Student wykonał projekt który zawiera kilkanaście błędów i zaprezentował go w sposób zadowalający przy wykorzystaniu narzędzi MS Office, Prezi itp.
- dostateczny plus- Student wykonał i zaprezentował projekt który zawiera więcej niż 20 błędów i niespójności i zaprezentował go w sposób zadowalający przy wykorzystaniu narzędzi MS Office, Prezi itp.
- dostateczny- Student wykonał projekt który zawiera więcej niż 20 błędów i niespójności i zaprezentował go w sposób mierny przy wykorzystaniu narzędzi MS Office, Prezi itp.
- niedostateczny- Student nie wykonał projektu, nie zaprezentował go. Student skopiował projekt istniejący do którego nie ma praw autorskich.
Projekt: ocena z projektu jest określana na podstawie oceny trafności doboru użytych technik i metod oraz jakości wykonania projektu.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną ocen z wykładu oraz projektu.
1. Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
2. Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie mała firmą, WN PWN Warszawa Łódź, 1999.
3. Liker J. K.: Droga Toyoty, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2004.
4. Czarnecki L.: Biznes po prostu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa, 2011.
5. Gallo C.: Steve Jobs – Sztuka prezentacji, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2011.
1. Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
2. Kiyosaki R.: Bogaty ojciec, biedny ojciec, Wydawnictwo Instytut Praktycznej Edukacji, 2007.
Zmodyfikowane przez dr inż. Agnieszka Kaczmarek-Pawelska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 10:15)