SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne paradygmaty arteterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne paradygmaty arteterapii
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-WPAR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Anita Stefańska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wiedzą na temat organizacji, metodologii i filozofii terapii sztuką w kontekście globalnych przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością oraz ukazanie tendencji rozwojowych, koncentrujących się na badaniu i rozwiązywaniu wspólnych problemów współczesnego społeczeństwa.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej , socjologii.

Zakres tematyczny

Metodologia arteterapii na tle ogólnych problemów nowoczesnego społeczeństwa. Aspekt organizacyjny: usługi artystyczno-terapeutyczne "osadzone" we współczesnym, poliprofesjonalnym kontekście instytucji i warunków finansowania opieki zdrowotnej, edukacji, sfery społeczne. Koncepcje holistycznego wpływu edukacyjnego na jednostkę poprzez sztukę. Zestaw kompetencji niezbędnych do pracy w odniesieniu do globalizacji profesjonalnego szkolenia arteterapeutów. Arteterapia w perspektywie intersekcjonalnej. Arteterapeutyczne metody w procesie przekraczania stygmatyzacji.

Metody kształcenia

Metody kształcenia :praca z tekstem, dyskusja problemowa, metoda projektów.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. W. Szulc (red.) Arteterapia jako dyscyplina akademicka w krajach europejskich, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2010.
  2. A. Kuczyńska, M. Czub, (red.) Terapia w służbie sztuki, sztuka w służbie terapii, Wroclaw: Atut  2011.

Literatura uzupełniająca

  1. E. Czykwin, Stygmat społeczny, wyd. PWN, Warszawa 2007
  2. E. Goffman, Piętno, rozważania o zranionej tożsamości, przeł. J. Tokarska-Bakir, GWP, Gdańsk 2005
  3. M. Siemież, Arteterapia, w poszukiwaniu wewnętrznego światła, [w:] Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, red. M. i T. Siemież, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008
  4. A.Stefańska A., Arteterapia a rozwój emocjonalny człowieka, „Wychowanie na co Dzień” 2008 nr 12,
  5. Talwar S., An intersectional Framework for Race, Class, Gender and Sexuality in Art Therapy,
  6. „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association”, 2010 t. 27

 

Nowe, aktualne publikacje wskazane przez prowadzącą oraz wyszukane samodzielnie przez studentów

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-04-2019 09:52)