SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne
Kod przedmiotu 02.2-WA-AWP-PRAR-Ć-S14_pNadGen7BECN
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy i opanowanie podstawowych umiejętności koniecznych do zrozumienia zasad obowiązujących w sztuce i projektowaniu. Celem kształcenia jest opanowanie umiejętności linearnego i syntetycznego zapisu informacji projektowych, na etapie opracowywania projektu, jak też podania końcowego. Poznanie zasad kompozycji przestrzennej wnętrza, takich jak: harmonia, kontrast, równowaga, akcenty, skala, różnorodność etc.

W wyniku realizacji ćwiczeń student powinien umieć: - rozpoznać poszczególne elementy architektoniczne budynku i jego wnętrza, naszkicować elementy wyposażenia wnętrz i detale architektoniczne, skorzystać z materiałów bibliograficznych (opracowań z dziedziny nauczanej, katalogów branżowych, zastosować normy, normatywy i warunki techniczne obowiązujące przy projektowaniu, opanować w stopni podstawowym umiejętności:

- projektowania rozwiązań architektonicznych budynku mieszkalnego,

− projektowania wyposażenia i aranżacji wnętrz mieszkalnych,

− projektowania rozwiązań architektonicznych wnętrza  budynku użyteczności publicznej,

− projektowania rozwiązań architektonicznych wnętrza budynku usługowego,

− projektowania koncepcji zagospodarowania działki pod zabudowę jednorodzinną,

− projektowania koncepcji zagospodarowania terenu pod zabudowę wielorodzinną,

− projektowania elementów małej architektury.

Wymagania wstępne

Umiejętność analizy tematu, przeliczania skali i znajomość podstaowywch zasad rysunku technicznego.

Zakres tematyczny

Studenci poznają ogólne zasady kompozycji przestrzennej: harmonii, kontrastu, równowagi, wprowadzania akcentów, operowanie skalą i proporcjami etc. Uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji. Zapoznają się z możliwościami wprowadzenia zmian w przestrzeni wnętrza mieszkalnego lub usługowego. W procesie dydaktycznym uwzględniona jest problematyka dotycząca waloryzacji obszaru podlegającego opracowaniu oraz organizacji projektowanej przestrzeni. Specyfikacja profilu użytkownika. Uwzględnienie norm ergonomii wnętrz zarówno mieszkalnych, jak publicznych.

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na realizacji indywidualnych projektów lub na pracy w grupach, połączone są z dyskusją problemową. Towarzyszą im wykłady i prezentacje dotyczące aspektów związanych z podstawami kompozycji, możliwościami konstrukcyjno-technologicznymi oraz z ograniczeniami wynikającymi z ergonomii człowieka. Przy rozwiązywaniu wstępnych zadań projektowych student wykonuje propozycje, zaznajamiany jest z literaturą branżową i uwarunkowaniami prawnymi w projektowaniu wnętrz.

Definiowanie i realizacja dwóch jednostek to zadania projektowe realizowane przez każdego studenta, które mają być punktem wyjścia do rozrysowania projektów, alternatywnych rozwiązań, aktywnej dyskusji w grupie, prezentacji inspiracji i założeń projektowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na podstawie oceny wykonanych prac, jakości i oryginalności wykonania oraz sposobu podania projektu, wykonania ćwiczeń projektowych w określonym terminie, obecności na zajęciach, aktywności i zaangażowania oraz systematyczności w pracy.

Prezentacja i oddanie zadań pomiarowych i inwentaryzacyjnych.

Oddanie dwóch zadań projektowych w formie minimum dwóch opracowanych plansz projektowych, omówionych, wydrukowanych i przekazanych w formie elektronicznej.

Dokumentacja procesu projektowego, prezentacja idei i koncepcji projektowej przed grupą.

Estetyczne podanie i wystawienie prac na wystawie semestralnej, końcoworocznej.

Literatura podstawowa

  1. Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.

  2. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.

  2. Hykś P., Gabornik M., Vrana O., „Schody"

  3. Samujłło H. i J.: „Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie"

  4. Wendy W. Staebler: „Architectural Detailing in Residentiallnteńors"

  5. Wojciechowski L., „Dokumentacja Budowlana 1, rysunek budowlany”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  6. Working spaces, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 20-05-2019 22:29)