SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Empatyczna komunikacja i relacje interpersonalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Empatyczna komunikacja i relacje interpersonalne
Kod przedmiotu 05.9-WA-SWP-EKOIN-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Justyna Dermont-Owsińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rolą empatycznej komunikacji w tworzeniu satysfakcjonujących relacji interpersonalnych z uczniami, rodzicami, nauczycielami, rozwiązywaniu konfliktów w grupie i między uczniami, stawianiu i realizacji celów pedagogicznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  • student poznaje definicje empatii, neurobiologiczne podstawy opisujące aspekt poznawczy, rozwija umiejętności w zakresie odczuwania i okazywania empatii

  • student poznaje założenia koncepcji komunikacji empatycznej wg dr. Marshalla B. Rosenberga

  • student poznaje i ćwiczy narzędzia do budowania relacji interpersonalnych opartych o empatię, takie jak: aktywne słuchanie, model 4 kroków wyrażania siebie, empatyczne przyjmowanie odmowy

  • student poznaje podstawy mediowania konfliktów w oparciu o narzędzia empatycznej komunikacji i ćwiczy ich stosowanie w praktyce, student poznaje założenia rozwiązywania konfliktów grupowych w oparciu o metodę kręgów naprawczych Dominika Bartera

  • student poznaje i wykorzystuje w praktyce narzędzia do stawiania i realizacji celów, takich jak: model SMART, model GROW

Metody kształcenia

  • praca grupowa w kręgu

  • pogadanka

  • prezentacja multimedialna

  • metoda sytuacyjna

  • burza mózgów

  • gry i zabawy dydaktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach

  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań

  • pisemne podsumowanie zajęć

Literatura podstawowa

  1. Rosenberg, Marshall B. 2009: Porozumienie bez Przemocy. O języku serca. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału amerykańskiego Nonviolent Communication. A Language of Life, 1998)

  2. Hart, Sura; Kindle Hodson, Victoria 2006: Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce. Warszawa: Kompendium. (Tytuł oryginału amerykańskiego The Compassionate Classroom. Relationship Based Teaching and Learning, 2004)

  3. Larsson, Liv 2009: Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału szwedzkiego Skapa möten och kontakt genom medling, 2008)

  4. Lindemann, Gabriele; Heim, Vera 2013: Komunikacja Konstruktywna w biznesie. Przez rozmowę do efektywnego zarządzania. Poznań/ Warszawa: Porozumiewajmy się. (Tytuł oryginału niemieckiego Erfolgsfaktor Menschlichkeit; Wertschätzend führen – wirksam kommunizieren; Ein Praxishandbuch für effektives Beziehungsmanagement und neue Unternehmenskultur, 2010)

  5. Rosenberg, Marshall B. 2008: Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału niemieckiego Konflikte lösen durch Gewaltfreie Kommunikation, 2004. Autorką w języku niemieckim jest Gabriele Seils)

  6. Rosenberg, Marshall B. 2013: W świecie Porozumienia bez Przemocy. Praktyczne narzędzia do budowania więzi i komunikacji. Warszawa: Mind. (Tytuł oryginału amerykańskiego Living Nonviolent Communication. Practical tools to connect and communicate skilfully in every situation, 2012)

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 24-06-2019 14:59)