Przygotowanie do zadań związanych z wychowawstwem klasy w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
1) Wychowanie – podstawowe pojęcia, cechy i zadania wychowania. 2) Warunki efektywności pracy wychowawcy. Zadania i odpowiedzialność wychowawcy klasy. 3) Umiejętności psychopedagogiczne wychowawcy klasy (poznawanie uczniów, rozmowa z uczniem, rozmowa z klasą, takt pedagogiczny). 4) Szkolny Program Wychowawczy. 5) Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 6) Uczeń trudny wychowawczo. 7) KIPU, PDW oraz IPET. 8) Dokumentacja pracy wychowawczej (m.in. arkusze ocen, dziennik lekcyjny, frekwencja – bieżąca analiza, kontakty z rodzicami – terminarz, uroczystości – ważne wydarzenia z życia klasy, dodatkowa dokumentacja wychowawcy klasy. 9) Ocena zachowania. 10) Współpraca nauczyciela-wychowawcy z rodzicami. 11) Metody integracji zespołu klasowego i techniki wychowawcze. 12) Zajęcia pozalekcyjne organizowane przez wychowawcę (wycieczka, koła zainteresowań, imprezy klasowe).
Metody kształcenia
rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, projekt
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia: uzyskanie 60% (12pkt.) możliwych do uzyskania punktów (20 pkt.) w tym: aktywny udział w zajęciach (0-10 pkt.); przygotowanie scenariusza lekcji wychowawczej i prezentacja go podczas ćwiczeń (0-5pkt.); projekty PDW oraz kryteriów oceny zachowania (0-5pkt) Skala: 20-19 – bdb; 18-17 – db+; 16-15 – db; 14-13 - dst+; 12 – dst; 11-0 - ndst
Literatura podstawowa
Dudziak U., Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 2002.
Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.
Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
Boenisch B., Klaro-Celej R., Maszczycka-Suchecka J., Rola B., Sobocińska M., ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych, Płock 2007.
Fenstermacher G. D., Soltis J. F., Style nauczania, Warszawa 2000.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007.
Harmin M. Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2005.
Jakość edukacji: różnorodne perspektywy, pod red. G. Mazurkiewicza, Warszawa 2012; oai:www.bc.ore.edu.pl:266
Łobocki M., Wychowanie w klasie szkolnej. Z zagadnień dynamiki grupowej, Warszawa 1985.
Nauczyciel-opiekun-wychowawca (Tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), red. R. Stankiewicz, Poznań-Zielona Góra 2002.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
Powodzenia i niepowodzenia szkolne (źródła, profilaktyka, terapia), red. A. Jacewicz, Białystok 2009.
Radziewicz J., Wychowawca i jego klasa, Warszawa 1986.
Rimm S.B., Bariery szkolnej kariery: dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994.
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007;
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000; oai:www.bc.ore.edu.pl:14
Turska D., Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych?, Lublin 2006.
Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red. S. Jakubowski, Warszawa 2005.
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. M. Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.
Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. T. Kott, Warszawa 2005.
Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
Wychowawca i środowisko lokalne w paradygmacie XXI w., materiały konferencyjne, Zielona Góra 2001.
Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Praca zbiorowa pod redakcją W. Limont, J. Cieślikowskiej i D. Jastrzębskiej, Warszawa 2012, oai:www.bc.ore.edu.pl:264
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 05-07-2019 16:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.