Zapoznanie się z najważniejszymi cechami komunikacji internetowej i komunikatów w Internecie. Pogłębiona analiza formy i treści przekazów internetowych. Interpretacja strategii autorów wypowiedzi internetowych.
Prerequisites
brak
Scope
Internet a inne media. Komunikacja elektroniczna. Wpływ rewolucji technicznej na komunikację międzyludzką. Właściwości komunikacji internetowej (komunikowanie bezpośrednie i pośrednie, ustne i pisane). Strona internetowa i hipertekst. Kompetencje komunikacyjne w komunikacji internetowej. Nadawca i odbiorca internetowy. Immersja, switching tożsamości. Wspólnota komunikacyjna w Internecie. Kategorie komunikacyjne w Internecie. Problemy etyczne komunikacji internetowej. Kanały tematyczne w Internecie. Stare media w świecie cyfrowym. Nowe formy komunikacji w Internecie. Modele procesu komunikacji w Internecie.
Teaching methods
Opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, analiza przypadku.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Praca pisemna.
Aktywny udział na zajęciach.
Recommended reading
Bugajski Marian, O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język @ multimedia, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko i Jan Stasieńko, s. 422–429, Wrocław 2005.
Bugajski Marian, Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, s. 289-297, Wrocław 2008.
Burszta Wojciech J., Internetowa polis w trzech krótkich odsłonach, w: Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, s. 157-175, Warszawa 2003.
Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, Warszawa 2003.
ogołek Włodzimierz, Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.
Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Kładoczny Piotr, Przepowiednie w Internecie, w: Nowe media – nowe w mediach, red. I. Borkowski i A. Woźny, s. 99-107, Wrocław 2001.
Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Warszawa 2009.
Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
Sitarski Piotr, Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.
Szponar Magdalena, Kompetencje komunikacyjne w komunikacji mediowanej komputerowo, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 121-130, Warszawa 2009.
Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, Warszawa 2009.
Tekst (w) sieci T. 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. Anna Gumkowska, s. 199-213, Warszawa 2009.
Further reading
Barczyk Piotr, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. Bohdan Jung, s. 10-31, Warszawa 2010.
Keen Andrew, Kult amatora, jak internet niszczy kulturę, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
Rejter Artur, Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 111-120, Warszawa 2009.
Siuda Piotr, Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa 2010.
Tulińska J., Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni, w: Media, kultura popularna, edukacja, p. red. Witolda Jakubowskiego, Kraków 2005, s. 23-54.
Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players, Warszawa 2009.
Notes
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 15-06-2019 15:21)