SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka hipertekstu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka hipertekstu
Kod przedmiotu 15.0-WH-DID-HIP-Ć-S16_pNadGenGW1QS
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z historią hipertekstu i podstawowymi pojęciami związanymi z jego teorią. Nabycie umiejętności rozpoznawania  struktury sieci hipertekstowej i praktycznego tworzenie prostych hipertekstów.

Wymagania wstępne

Zaliczenie z kursów: 1) projektowanie i obsługa stron www, 2) grafika komputerowa.

Zakres tematyczny

Historia hipertekstu i jego definicje. Podstawowe struktury hipertekstu. Leksja i linki. Druk a hipertekst. Lingwistyczne koncepcje tekstu a hipertekst. Hipertekst a intertekstualność. Autor w hipertekście. Literackie korzenie hipertekstu, protohiperteksty, gry paragrafowe. Hiepertekst jako narzędzie poznawcze. Narodziny społeczeństwa otwartego. Architektura inteligencji. Gatunki hipertekstu. Granice hipertekstu.

Metody kształcenia

Opis wyjaśniający, dyskusja, prezentacja.

Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Prezentacja.
  2. Wykonanie autorskiej strony internetowej.
  3. Aktywny udział w dyskusji.

Obciążenie pracą

Obciążenie pracą Studia stacjonarne
(w godz.)
Studia niestacjonarne
(w godz.)
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) 35 -
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) 25 -
Łącznie 60 -
Punkty ECTS Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1 -
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 1 -
Łącznie 2 -

Literatura podstawowa

  1. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Hipertekst, w: tychże, Tekstologia, Warszawa 2012: PWN, s. 62-68.
  2. Bolter J.D., Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, tł. A. Małecka, M. Tabaczyński, Kraków-Bydgoszcz 2014.
  3. Ekrany piśmienności, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2008.
  4. Pająk A., Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże, w: Język @ multimedia 3. Dialog – konflikt, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2012, s. 299-311.
  5. Pisarski M., Hipertekst a intertekstualność. Powinowactwa i rozbieżności, „Porównania”, nr 8, 2011.
  6. Strona internetowa: http://techsty.art.pl/hipertekst.htm.
  7. Witosz B., Lingwistyczne koncepcje tekstu wobec wyzwań komunikacji wirtualnej, w: Tekst (w) sieci 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 15-26, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Borowiak X., Interpretacja bez granic? W hipertekstowym labiryncie „Końca świata według Emeryka” Radosława Nowakowskiego, w: Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, s. 187-196, Warszawa 2009.
  2. Celiński P., Wyzwania hipertekstu – granice nieograniczonego, w: Estetyka wirtualności, red. Michał Ostrowicki, Kraków 2005.
  3. Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii, Warszawa 2009.
  4. Dobrowolski P., Impresjonistyczny model hipertekstowy, w: Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, s. 265-277, Warszawa 2009.
  5. Fabiszewski B., Gra paragrafowa – hipertekst zamknięty w książce, w: Tekst (w) sieci 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, s. 131-140, Warszawa 2009.
  6. Ryan M.L, Co komputer zrobił dla słowa, w: Język @ multimedia 3. Dialog – konflikt, red. A. Dytman-Stasieńko, J.  Stasieńko, Wrocław 2012, s. 269-287.
  7. Żydek-Bednarczuk U., Hipertekst w perspektywie lingwistycznej, komunikacyjnej i kulturowej, w: Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, T. 1. Stan wiedzy i postulaty badawcze, red. M. Kita, M.  Ślawska, Katowice 2012, s. 167-177.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 15-06-2019 17:06)