SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

O bycie symbolicznym internetu - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu O bycie symbolicznym internetu - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 09.2-WH-UZP-LFI- s-S19
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2019/2020
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Humanistyczny
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem wykładu jest pokazanie studentom, na czym mógłby polegać byt symboliczny Internetu czy – patrząc szerzej – nowych technologii. Drugim celem jest ukazanie nie zawsze odpowiednio „widzialnych” czy „słyszalnych” zagrożeń i pułapek, na jakie są narażeni użytkownicy nowych technologii/Internetu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Byt rzeczywisty a byt symboliczny. Byt rzeczywisty i symboliczny Internetu na tle bytu rzeczywistego i symbolicznego średniowiecznej książki. Mieszkanie w stylu hi-tech czyli o pewnej próbie odwzorowania cyberprzestrzeni. Internet (nowe technologie) jako temat/motyw w wybranych tekstach kultury (film, literatura). Internet (nowe technologie) – korzyści i zagrożenia.

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (w tym audiowizualnym), dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach i udział w dyskusjach  

Literatura podstawowa

 

M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przeł. T. Hornowski, Poznań 2003.

Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.

A. Dróżdż, Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.

Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.

Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.

Od pióra do sieci. Zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015.

T. Ratajczak, O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.

Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.

Wybór materiałów internetowych i filmowych. 

Literatura uzupełniająca

wg bieżących potrzeb

Uwagi

ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, wskazane jest, aby wykłady były planowanie w cyklach czterogodzinnych (co dwa tygodnie); z uwagi na specyfikę zajęć wykład  powinien być zaplanowany w sali ze sprzętem audiowizulanym.


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 12:44)