SylabUZ
Nazwa przedmiotu | O bycie symbolicznym internetu - przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-UZP-LFI- s-S19 |
Wydział | Oferta ogólnouczelniana |
Kierunek | Oferta ogólnouczelniana |
Profil | - |
Rodzaj studiów | |
Semestr | semestr zimowy 2019/2020 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Humanistyczny |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Zasadniczym celem wykładu jest pokazanie studentom, na czym mógłby polegać byt symboliczny Internetu czy – patrząc szerzej – nowych technologii. Drugim celem jest ukazanie nie zawsze odpowiednio „widzialnych” czy „słyszalnych” zagrożeń i pułapek, na jakie są narażeni użytkownicy nowych technologii/Internetu.
Brak
Byt rzeczywisty a byt symboliczny. Byt rzeczywisty i symboliczny Internetu na tle bytu rzeczywistego i symbolicznego średniowiecznej książki. Mieszkanie w stylu hi-tech czyli o pewnej próbie odwzorowania cyberprzestrzeni. Internet (nowe technologie) jako temat/motyw w wybranych tekstach kultury (film, literatura). Internet (nowe technologie) – korzyści i zagrożenia.
wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (w tym audiowizualnym), dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach i udział w dyskusjach
M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przeł. T. Hornowski, Poznań 2003.
Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.
A. Dróżdż, Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.
U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.
Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.
Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.
Od pióra do sieci. Zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015.
T. Ratajczak, O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.
Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.
Wybór materiałów internetowych i filmowych.
wg bieżących potrzeb
ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, wskazane jest, aby wykłady były planowanie w cyklach czterogodzinnych (co dwa tygodnie); z uwagi na specyfikę zajęć wykład powinien być zaplanowany w sali ze sprzętem audiowizulanym.
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 12:44)