SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Globalizacja turystyki - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Globalizacja turystyki - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 04.4-WZS-UZP-GT-1s-S19
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2019/2020
Jednostka obsługująca przedmiot Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Grzegorz Gołembski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 0 0 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Turystyka rozwija się nieprzerwanie od 60 lat. Trendy jej rozwoju są wypadkową czynników, które wpływają na gospodarkę świata i zachowanie się ludzi. Należą do nich: zjawisko globalizacji, rozwój technik informatycznych, rozwój transportu, powstawanie zintegrowanych przestrzeni polityczno-gospodarczych, tworzenie nowych destynacji i produktów.

Student dowiaduje się o wpływie jakościowych zmian wśród turystów (lepsze wykształcenie, poczucie bezpieczeństwa, dbałość o środowisko, poszukiwanie przyjemności) na ich motywacje. Rozumie wpływ zmian klimatycznych na zmiany popytu i podaży, a także wpływ nieprzewidzianych kryzysów zwiększających ryzyko działań na rynek turystyczny.

Celem kształcenia jest:

  • przekazywanie studentowi wiedzy o determinantach rozwoju turystyki
  • wskazanie na praktycznych przykładach w ujęciu dynamicznym wpływu owych determinant na zmiany w popycie i podaży turystycznej

Wymagania wstępne

 

  1. Podstawowe wiadomości dotyczące rynku turystycznego.
  2. Wiadomości podstawowe dotyczące geografii turystycznej.

     

Zakres tematyczny

Turystyka rozwija się nieprzerwanie od 60 lat. Trendy jej rozwoju są wypadkową czynników, które wpływają na gospodarkę świata i zachowanie się ludzi. Należą do nich: zjawisko globalizacji, rozwój technik informatycznych, rozwój transportu, powstawanie zintegrowanych przestrzeni polityczno-gospodarczych, tworzenie nowych destynacji i produktów.

Student dowiaduje się o wpływie jakościowych zmian wśród turystów (lepsze wykształcenie, poczucie bezpieczeństwa, dbałość o środowisko, poszukiwanie przyjemności) na ich motywacje. Rozumie wpływ zmian klimatycznych na zmiany popytu i podaży, a także wpływ nieprzewidzianych kryzysów zwiększających ryzyko działań na rynek turystyczny.

 

  • definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki
  • podział uwarunkowań na egzo i endogeniczne
  • uwarunkowania egzogeniczne  - wpływ zmian demograficznych i ekonomicznych na popyt
  • zmiany w środowisku naturalnym (np. klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki
  • tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek
  • techniki teleinformatyczne i ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów
  • uwarunkowania endogeniczne – tendencje w hotelarstwie i gastronomii
  • produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców
  • rozwój sportów ekstremalnych, turystyki poprzemysłowej i kulturowej jako przykłady zmian w produkcie turystycznym
  • zmiany kanałów dystrybucji usług turystycznych i fuzja na rynku turystycznym
  • interwencjonizm i zadania samorządów terytorialnych w rozwoju turystyki

Metody kształcenia

  • Wykład problemowy z wieloma przykładami i odniesieniami praktycznymi.

     

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • kolokwium na zakończenie przedmiotu

Literatura podstawowa

 

  • Nowe trendy rozwoju turystyki, Gołembski G. (red.), Wydawnictwo PWSZ w Sulechowie, Sulechów, 2008
  • Innovation and Entrepreneurship, Erich Schmidt Verhag, Berlin 2010
  • Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, Gołembski G. (red.) AE Poznań, 2008
  • Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, Z. Młynarczyk (red.), UAM 2011
  • Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, Gołembski G. (red.) AE Poznań 2004
  • Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki (dokument rządowy) Warszawa, wrzesień 2008 r.
  • MARKETINGOWA STRATEGIA POLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA 2008-2015, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa, październik 2008
  • MARKETINGOWA STRATEGIA POLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA 2012-2020 (aktualizacja dokumentu z 2008 roku), Warszawa, listopad 2011
  • TOURISM IN THE 2020s, wykład Claude Origet du Cluzeau

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 13:06)