Turystyka rozwija się nieprzerwanie od 60 lat. Trendy jej rozwoju są wypadkową czynników, które wpływają na gospodarkę świata i zachowanie się ludzi. Należą do nich: zjawisko globalizacji, rozwój technik informatycznych, rozwój transportu, powstawanie zintegrowanych przestrzeni polityczno-gospodarczych, tworzenie nowych destynacji i produktów.
Student dowiaduje się o wpływie jakościowych zmian wśród turystów (lepsze wykształcenie, poczucie bezpieczeństwa, dbałość o środowisko, poszukiwanie przyjemności) na ich motywacje. Rozumie wpływ zmian klimatycznych na zmiany popytu i podaży, a także wpływ nieprzewidzianych kryzysów zwiększających ryzyko działań na rynek turystyczny.
Celem kształcenia jest:
przekazywanie studentowi wiedzy o determinantach rozwoju turystyki
wskazanie na praktycznych przykładach w ujęciu dynamicznym wpływu owych determinant na zmiany w popycie i podaży turystycznej
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości dotyczące rynku turystycznego.
Wiadomości podstawowe dotyczące geografii turystycznej.
Zakres tematyczny
Turystyka rozwija się nieprzerwanie od 60 lat. Trendy jej rozwoju są wypadkową czynników, które wpływają na gospodarkę świata i zachowanie się ludzi. Należą do nich: zjawisko globalizacji, rozwój technik informatycznych, rozwój transportu, powstawanie zintegrowanych przestrzeni polityczno-gospodarczych, tworzenie nowych destynacji i produktów.
Student dowiaduje się o wpływie jakościowych zmian wśród turystów (lepsze wykształcenie, poczucie bezpieczeństwa, dbałość o środowisko, poszukiwanie przyjemności) na ich motywacje. Rozumie wpływ zmian klimatycznych na zmiany popytu i podaży, a także wpływ nieprzewidzianych kryzysów zwiększających ryzyko działań na rynek turystyczny.
definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki
podział uwarunkowań na egzo i endogeniczne
uwarunkowania egzogeniczne - wpływ zmian demograficznych i ekonomicznych na popyt
zmiany w środowisku naturalnym (np. klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki
tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek
techniki teleinformatyczne i ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów
uwarunkowania endogeniczne – tendencje w hotelarstwie i gastronomii
produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców
rozwój sportów ekstremalnych, turystyki poprzemysłowej i kulturowej jako przykłady zmian w produkcie turystycznym
zmiany kanałów dystrybucji usług turystycznych i fuzja na rynku turystycznym
interwencjonizm i zadania samorządów terytorialnych w rozwoju turystyki
Metody kształcenia
Wykład problemowy z wieloma przykładami i odniesieniami praktycznymi.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
kolokwium na zakończenie przedmiotu
Literatura podstawowa
Nowe trendy rozwoju turystyki, Gołembski G. (red.), Wydawnictwo PWSZ w Sulechowie, Sulechów, 2008
Innovation and Entrepreneurship, Erich Schmidt Verhag, Berlin 2010
Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, Gołembski G. (red.) AE Poznań, 2008
Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, Z. Młynarczyk (red.), UAM 2011
Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, Gołembski G. (red.) AE Poznań 2004
Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki (dokument rządowy) Warszawa, wrzesień 2008 r.
MARKETINGOWA STRATEGIA POLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA 2008-2015, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa, październik 2008
MARKETINGOWA STRATEGIA POLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA 2012-2020 (aktualizacja dokumentu z 2008 roku), Warszawa, listopad 2011
TOURISM IN THE 2020s, wykład Claude Origet du Cluzeau
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 13:06)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.