SylabUZ

Generate PDF for this page

Primary School education - course description

General information
Course name Primary School education
Course ID 05.2-WP-EPiW-PeW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Exam
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat cech rozwojowych, potrzeb i doświadczeń dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz rodzajów i typowych cech sytuacji dziecka w szkole i przedszkolu, istoty kształcenia zintegrowanego w klasach I-III.  Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III. 
Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie kształtowania pojęć u dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz analizy i oceny programów/podręczników do kształcenia zintegrowanego.
Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych do podanego tematu dnia.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.

Scope

Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki - jej cele, zadania i funkcje. 

Nowe doktryny i paradygmaty w pedagogice wczesnoszkolnej. 

Współczesne koncepcje edukacji małego dziecka. 

Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju.

Specyfika uczenia się dziecka. 

Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Istota edukacji integralnej. Kształcenie zintegrowane. 

Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju.

Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka.

Obowiązek szkolny. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie. 

Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji.

Współpraca nauczyciela klas I-III z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.

Teaching methods

Wykłady – wykład problemowy.

Ćwiczenia  – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach, pozytywna ocena z prac kontrolnych oraz projektów.

Recommended reading

1. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,         Warszawa 2009.

2.M. Donaldson, Myślenie dziecka, WSiP, Warszawa 1986.

3.D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

4.H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania, Wydawnictwo Veda, warszawa 1994. 

5.R. Więckowski, Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

Further reading

1. E. Hurlock, Rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1985.

2.M. Lelonek, T. Wróbel (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1990.

3.M. Nyczaj-Drąg, Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, LTN, Zielona Góra 2001.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:07)