SylabUZ

Generate PDF for this page

Wspomaganie rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych - course description

General information
Course name Wspomaganie rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych
Course ID 05.6-WP-EA-WRA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Nowicka
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Poznanie specyfiki sytuacji rodzinnej dziecka ze spektrum autyzmu. Poznanie form i metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu spektrum zaburzeń autystycznych.

Scope

WYKŁADY:

1) Sytuacja rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. 2) Przemiany w rodzinie, problemy i trudności, zmiana ról, kryzysy rodziny, etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka. 3) Współpraca z rodzicami dziecka autystycznego w placówce oświatowej. 4) Czynniki sprzyjające współpracy i zaburzające ją, bariery współpracy, zasady współpracy.

ĆWICZENIA:

1) Wybrane metody pedagogicznego wspierania rodziny. 2) Indywidualne i grupowe metody współpracy pedagoga z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością. 3) Psychoedukacja dla rodziców dziecka ze spektrum autyzmu. 4) Opracowanie projektu scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci ze spektrum autyzmu.

Teaching methods

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, projekt  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie wykładów: kolokwium z problematyki wykładów. Kryteria ocen: 3.0 (60%); 4.0 (75%); 5.0 (90%)

Zaliczenie z ćwiczeń: projekt - przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami i jego prezentacja

Ocena ostateczna:  Ocena z treści wykładu

Recommended reading

  1. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, red. T Gałkowski, Warszawa 1995.
  2. Janion JJanion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  3. Pisula E., Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa 2012.
  4. Randall P., Parker J., Autyzm: jak pomóc rodzinie, Sopot 2010.

Further reading

 

  1. Autyzm na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2010.
  2. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?, Warszawa 2007.
  3. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
  4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 24-05-2019 13:34)