SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rewalidacja indywidualna dzieci / uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz z niepełnosprawnością sprzężoną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-RDA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami kompleksowych, zindywidualizowanych oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do osób z autystycznego spektrum zaburzeń oraz dodatkowymi dysfunkcjami. Dokonanie charakterystyki specyficznych zaburzeń w rozwoju poznawczo – społecznym osób z autystycznego spektrum pod kątem doboru odpowiednich oddziaływań rewalidacyjnych.
Wiedza na temat spektrum zaburzeń autystycznych
ĆWICZENIA:
Rewalidacja indywidualna i jej rola w procesie wychowania i nauczania. Teoria umysłu a rozwój poznawczy i społeczny dziecka/ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz niepełnosprawnością sprzężoną. Wprowadzanie kompleksowego programu terapii i edukacji Teacch. Model pracy rewalidacyjnej: plan, zasady, metody, środki, ewaluacja.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna - studium indywidualnego przypadku (planowanie oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do osoby z autystycznego spektrum zaburzeń i niepełnosprawnością sprzężoną)
Ocena ostateczna: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej
1. Białecka-Pikul M., Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu, Kraków 2002.
2. Błeszyński J., Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, Kraków 2004.
3. Danielewicz D., Pisula E., Terapia i edukacja osób z autyzmem, Warszawa 2003.
4. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
5. Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, Kraków 2016.
6. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu,
Kraków 2008.
1. Baron – Cohen S., Bolton P., Autyzm fakty, Kraków 1999.
2. Howlin P, Baron – Cohen, Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu,
Kraków 2012.
3. Kossewska J., Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami
Pokrewnymi, Kraków 2009.
4. Mesiboy G.B., Czym jest TEACCH?, Autyzm 2004.
5. McClannahan Lynn E., Plany aktywności dla dzieci z autyzmem, Gdańsk 2002.
6. Piszczek M., Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat, Warszawa 2013.
7. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2019 15:29)