SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych w szkole |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-MAS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w szkole. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej
ĆWICZENIA:
1) Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w środowisku szkolnym - wybór placówki edukacyjnej. Nauczanie indywidualne i grupowe - szanse i zagrożenia. 2) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych. 3) Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z autystycznego spektrum zaburzeń. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze spektrum autyzmu w szkole. 5) Standardy pracy szkoły dla uczniów ze spektrum autyzmu. 6) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Prace pisemne: (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych, (2) programu profilaktycznego w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z autystycznego spektrum zaburzeń i ich rodzin
1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
2 .Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
4. Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
5. Grandin T., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.
1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
4. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
5. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
6. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2019 15:23)