SylabUZ

Generate PDF for this page

Special Needs Education - course description

General information
Course name Special Needs Education
Course ID 05.6-WP-OLIGO-PSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Exam
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; jej podmiotem i przedmiotem zainteresowań, subdyscyplinami oraz praktyką wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i/lub specjalnymi potrzebami

Prerequisites

Zaliczenie  przedmiotów: wprowadzenie do psychologii, wstęp do pedagogiki, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 

Scope

Zagadnienia wprowadzające w problematykę pedagogiki specjalnej: terminologia, powiązania pedagogiki specjalnej z innymi naukami, podmiot i przedmiot zainteresowań, subdyscypliny;

Treści wykładów:

  1. Zagadnienia wprowadzające w problematykę pedagogiki specjalnej: terminologia, powiązania pedagogiki specjalnej z innymi naukami, podmiot i przedmiot zainteresowań, subdyscypliny.
  2. Rozwój teorii i praktyki pedagogiki specjalnej: aspekty historyczne, uwarunkowania i perspektywy, współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej i ich znaczenie dla rozwiązań w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.
  3. Charakterystyka populacji osób z niepełnosprawnością: kryteria niepełnosprawności, klasyfikacje osób z zaburzeniami w rozwoju i funkcjonowaniu, charakterystyka przyczyn niepełnosprawności.
  4. Niepełnosprawność i specjalne potrzeby – wskazanie różnic. Wielowymiarowość niepełnosprawności: koncepcje, modele ujmowania niepełnosprawności człowieka i ich konsekwencje dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.
  5. Proces normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób z niepełnosprawnością: istota, cele, założenia, uwarunkowania i możliwości realizacji.
  6. Proboloński model kształcenia pedagogów, nauczycieli i pedagogów specjalnych; zagrożenia i możliwości przygotowania profesjonalistów do pracy z osobami z niepełnosprawnością. Współczesne zmiany w kształceniu pedagogów specjalnych w Polsce.

Treści ćwiczeń:

  1. Kryteria i bariery funkcjonowania człowieka. Kryteria i konsekwencje niepełnosprawności – proces przystosowywania się do niepełnosprawności, złożona sytuacja człowieka z niepełnosprawnością.
  2. Problem edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i wybranych krajach europejskich.
  3. Charakterystyka osób z wybranymi zaburzeniami rozwojowymi, chorobami, niepełnosprawnością; trudności poznawcze i przystosowawcze oraz możliwości terapii, edukacji, integracji i inkluzji społecznej tych osób.
  4. Problem edukacji uczniów z zaburzeniami zachowania, wybitnie zdolnych, pochodzących ze środowisk zróżnicowanych językowo i kulturowo; czynniki wspomagające i utrudniające edukację.
  5. Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych (niepełnosprawności). Rola pedagogów i nauczycieli w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.
  6. Możliwości wspierania osób z niepełnosprawnościami czy o szczególnych potrzebach (też ich rodzin), zaburzeniami w rozwoju i funkcjonowaniu przez pedagogów i nauczycieli.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin ustny z zagadnień programowych ćwiczeń i wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest 60% poprawnych odpowiedzi na wybierane losowo pytania (słuchacz losuje 3 pytania z punktowanymi odpowiedziami, od 1 do 5 pkt.).

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie przedmiotu.

Ostateczną oceną jest ocena z egzaminu. 

Recommended reading

  1. A. Krause (2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls
  2. A. Krause, A. Żyta, S. Nosarzewska (2010) Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń, Akapit
  3. W. Dykcik (2009) (red.) Pedagogika specjalna, Poznań, UAM
  4. Chrzanowska I. (2015) Pedagogika specjalna. Kraków, Impuls
  5. I. Obuchowska (2009) (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, WSiP
  6. D. Smith (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2
  7. D.M. Piekut-Brodzka, J. Kuczyńska-Kwapisz (2004) (red.) Pedagogika specjalna dla pracowników  socjalnych, Warszawa, APS
  8. Z. Sękowska (2001) Pedagogika specjalna, Warszawa, APS
  9. C. Barnes, G. Mercer (2008) Niepełnosprawność, Warszawa, Wyd. Sic!
  10. W. Zeidler (2007) (red.) Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne, Gdańsk, GWP
  11. J. Kirenko (2006) Oblicza niepełnosprawności, Lublin, WSS-P
  12. Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Maciarz (2006) Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Impuls
  13. O. Speck (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk, GWP
  14. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (1999) Logopedia, Opole, Uniwersytet Opolski
  15. B. Cytowska, B. Winczura (2007) (red.) Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków, Impuls
  16. B. Cytowska, B. wilczura, A. Stawarski (2008) (red.) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków, Impuls

Further reading

 

  1. Gardner H., (2009) Inteligencje wielorakie, Warszawa, MT Biznes
  2. Harris J.R. (2010) Każdy inny, Sopot, Smak Słowa
  3. Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (2019) (red.) (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
  4.  Kościelska M., (2004) Niechciana seksualność, Warszawa, Wyd. Jacek Santorski & Co. 
  5. Paszkowicz M., A., (2009) Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra, UZ
  6.  Robinson K., Aronica L., (2012) Uchwycić żywioł, Kraków, Element
  7. Robinson K., Aronica L., (2015) Kreatywne szkoły, Then Publishing
  8. Szumski G., (2010) Wokół edukacji włączającej, Warszawa, APS
  9. Wosińska W., (2010) Oblicza globalizacji, Sopot, Smak Słowa
  10. Zawiślak A., (2010) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls  Góra, UZ
  11. U. Bartnikowska, A. Żyta (2007) Żyjąc z niepełnosprawnością. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Toruń, Akapit

Notes


Modified by dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (last modification: 16-05-2019 12:21)