SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychologii rozwoju - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychologii rozwoju
Kod przedmiotu 05.6-WP-OLIGO-PPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z wieloaspektowym ujmowaniem zmian rozwojowych w cyklu życia człowieka, uwrażliwianie na zmienność i różnorakie uwarunkowania aktywności jednostki, wyjaśnianie obserwowanych u ludzi wzorów  i kontekstów rozwoju.

Wymagania wstępne

Znajomość psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Pojęcie rozwoju. Zmienność zachowania a rozwój jednostki. Modele zmian rozwojowych

  • Ciągłość czy nieciągłość w rozwoju.
  • Etapy rozwoju
  • Zadania rozwojowe
  • Kryzysy rozwojowe
  • Zróżnicowanie podejść interakcyjnych do ujmowania czynników rozwoju

Rozwój w okresie prenatalnym, noworodkowym i niemowlęcym

  • Rozwój układu nerwowego
  • Rozwój percepcyjny
  • Rozwój motoryczny
  • Inteligencja sensomotoryczna
  • Pierwotna i wtórna intersubiektywność

 Rozwój w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa

  • Rozwój fizyczny i motoryczny
  • Rozwój poznawczy
  • Rozwój funkcji językowych. Mowa dziecka
  • Interakcje społeczne dziecko-dorosły i dziecko-dziecko
  • Rozwój osobowości. Rola stylów wychowania
  • Rozwój moralny
  • Kształtowanie się gotowości szkolnej
  • Kryzysy w rozwoju dziecka (ich przebieg i skutki)

 Rozwój w okresie dorastania

  • Zadania okresu dorastania i istota kryzysu adolescencyjnego
  • Zmiany rozwojowe w zakresie Soma, Psyche, Polis
  • Kształtowanie się tożsamości w okresie dorastania
  • Manifestacja poczucia odrębności
  • O tożsamości negatywnej w procesie rozwoju
  • Zaburzenia rozwoju w okresie dorastania

  Rozwój w okresie dorosłości wczesnej, środkowej i późnej

  • Zadania rozwojowe okresu wczesnej, środkowej i późnej dorosłości
  • Zmiany biologiczne i psychiczne w okresie dorosłości
  • Zmiany relacji społecznych w okresie dorosłości. Nowe role dorosłych
  • Kryzysy dorosłości i ich źródła
  • Najczęstsze problemy zdrowotne okresu dorosłości

Metody kształcenia

Praca z podręcznikiem, dyskusja w grupie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdobycie minimum 70% punktów z testu wiedzy z podstaw psychologii rozwoju. 

Literatura podstawowa

  1. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziólkowska, B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. (W:) J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2 (s. 95-292). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 
  2. Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju (rozdziały 6, 7). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  3. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Zagadnienia ogólne (rozdziały 1, 5, 6,7). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca

  1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  2. Bokus, B., Shugar, G.W. (2007). Psychologia języka dziecka – stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy. W: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy (s. 9-32). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 06-05-2019 21:51)