SylabUZ

Generate PDF for this page

Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii - course description

General information
Course name Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
Course ID 05.6-WP-OLIGO-EPKiP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchacza ze specjalistyczną wiedzą z zakresu psychologii klinicznej. Przedstawienie głównych problemów związanych z psychopatologią dorosłych i dzieci oraz psychologicznymi aspektami pomocy klinicznej. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii  ogólnej, rozwojowej i społecznej

Scope

  1. Pojęcia: norma i normalność, cechy zdrowia psychicznego, klasyfikacja chorób psychicznych wyjaśnienie etiologii zaburzeń w podstawowych paradygmatach psychologii.
  2. Kryzys, Zaburzenia stresu pourazowego(PTSD), interwencja kryzysowa.
  3. Podstawowe zaburzenia psychiczne: zaburzenia osobowości, nastroju, lękowe, zaburzenia psychotyczne.
  4. Uzależnienia. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie.
  5. Psychopatologia dzieci i młodzieży: specyfika psychopatologii dzieci i młodzieży, podstawowe założenia  psychopatologii rozwojowej, diagnoza i klasyfikacja zaburzeń wieku dziecięcego, eksternalizacja i internalizacja problemów, podatność na zaburzenia, leczenie zaburzeń dziecięcych, ADHD, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania
  6. Pomoc psychologiczna:  rodzaje pomocy psychologicznej, współczesne kierunki terapii, metody terapeutyczne.

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa: pozytywna ocena pracy/prezentacji ustnej (50%) i aktywność na zajęciach (50%).

Recommended reading

  1. Psychologia kliniczna (2006),  pod. red. H. Sęk, Warszawa: PWN. T.2
  2. Cierpiałkowska L. (2012), Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
  3. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Further reading

  1. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D. (2003), Psychopatologia. Gdańsk: GWP
  2. Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S.(2004), Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 06-05-2019 21:51)