SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specyficzne zaburzenia rozwojowe umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia). Koncepcje specjalnych zaburzeń rozwoju |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-TZZAOD-SZRUS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia zaburzeń zachowań adolescentów i osób dorosłych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Warsztaty | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie wiedzy na temat specyficznych zaburzeń rozwojowych umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia) oraz koncepcji parcjalnych zaburzeń rozwoju
Ogólna orientacja w temacie zaburzeń szkolnych
Definicje specyficznych zaburzeń w uczeniu się
Skąd się bierze dysleksja? – pierwotne przyczyny dysleksji rozwojowej: koncepcja genetyczna, organiczna, hormonalna i psychodysleksji
Przyczyny, rodzaje, obawy – wieloaspektowa diagnoza trudności dyslektycznych
Diagnoza różnicowa
Wpływ zaburzeń dyslektycznych na rozwój osobowości młodego człowieka
Sytuacja szkolna ucznia z dysleksją rozwojową – jak może pomóc nauczyciel, terapeuta, rodzic
Kwestionariusz dysleksji dla dorosłych
Trudności dorosłych dyslektyków
Dar dysleksji – sławni dyslektycy
Zalecenia dla rodziców dzieci dyslektycznych
Dysleksja problem całego życia
Warsztat, praca w grupach, praca na przypadkach, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej (50%).
BOGDANOWICZ M. O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu: odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin: „Linea”, 1994
BOGDANOWICZ M., Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie, Gdańsk: „Harmonia”, 2003
CIESZYŃSKA J., Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków: Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2001
CZAJKOWSKA I., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczyciela, Warszawa: WSiP, 1996
GRABAŁOWSKA K. i inni, ĆWICZENIA w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, 1995
DAVIS R., Dar dysleksji: dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, Poznań: „Zysk i S- ka”, cop. 2001
ELLIOT J., Dzieci i młodzież w kłopocie: poradnik nie tylko dla psychologów, Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2000
JUSZCZYK S., Komputerowa edukacja uczniów z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, Katowice: „Śląsk”, 1997
KAJA B., Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Bydgoszcz: Wydaw. Uczelniane WSP, 1995
MICKIEWICZ J., Jedynka z ortografii?: Rozpoznawanie dysleksji w starszym wieku szkolnym, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, 1995
PĘTLEWSKA H., Przezwyciężyć trudności w czytaniu i pisaniu, Kraków: „Impuls”, 1999
Przygotował: mgr Piotr Żyto
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2019 23:00)