SylabUZ

Generate PDF for this page

Rozwój psychiczny człowieka: dynamika, czynniki kształtujące. Wieloczynnikowy, interakcyjny model powstawania zaburzeń rozwoju psychicznego - course description

General information
Course name Rozwój psychiczny człowieka: dynamika, czynniki kształtujące. Wieloczynnikowy, interakcyjny model powstawania zaburzeń rozwoju psychicznego
Course ID 05.6-WP-TZZAOD-RPCz
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Dysfunctional behaviour therapy in adolescents and adults
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Workshops - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów rozwojowych zachodzących w ciągu życia na etapie dorastania i dorosłości, jego przebiegu normatywnego oraz czynników wpływających na jego zaburzenia. Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk rozwojowych i powiązaniem ich z różnymi obszarami pracy wychowawczo  - teoretycznej. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić znaczenie podejścia rozwojowego w terapii zaburzeń.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej

Scope

Cele i zakres psychologii rozwoju wciągu życia

Podejście wieloczynnikowe, kontekstualne i interakcyjne w rozumieniu procesów rozwojowych

Różne ujęcia zadań rozwojowych w ciągu życia

Normatywne wydarzenia krytyczne i rola kryzysów w rozwoju

Mechanizmy i skutki powstawania zachowań patologicznych

Czynniki ryzyka i czynniki wspomagające rozwój - analiza wybranych środowisk i problemów rozwojowych (wyuczona bezradność, agresja)

Teaching methods

Warsztat, praca w grupach, dyskusja, praca na przypadkach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Analiza wybranej sytuacji rozwojowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min.70% punktów w pracy projektowej.

Recommended reading

Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka, 2004

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo "Scholar", 2000

Miluska J., Psychologia rozwiązywania problemów społecznych, Poznań: Bonami, 1998

Zimbardo P., R. Gerrig, Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2006/2011

Further reading

Ellison K., The mommy brain. How motherhood make us smarter. New York: Basic Book, 2005

Farnicka M., Ewolucja czy rewolucja? Wydawnictwo UZ, Zielona Góra, 2011

Galas B., Pokolenie chaosu i nadziei. Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej [w:] Kwiecińska R. Szymański, M. (red.) Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem,  Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu Akademii Pedagogicznej, 2001

Gałażewska E., Asymetria kulturowa ewaluacji płci – podstawowe dychotomie: natura/kultura, sfera prywatna/sfera publiczna, reprodukcja/produkcja [W:] Kuczyńska A., Dzikowska K. (red.), Zrozumieć płeć – studia interdyscyplinarne, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001

Gurba E., Wczesna dorosłość [W:] Harwas–Napierała B., Trempała J.  (red.), Psychologia rozwoju człowieka (t.2). Warszawa: PWN, 2000

Harwas–Napierała B., Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki [W:] Trempała J. (red.) Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1995

Harwas–Napierała B., Przygotowanie młodzieży do dorosłości – niektóre uwarunkowania rodzinne. Człowiek i Społeczeństwo, XIV, 1996

Harwas–Napierała B., Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny.[W:] Liberska H., Matuszewska M. (red.), Małżeństwo: męskość – kobiecość, miłość, konflikt, Poznań: Humaniora, 2001

Rostowska T., Rozwojowe aspekty jakości życia rodzinnego [W] T. Rostowska (red.). Jakość życia rodzinnego. Wybrane zagadnienia, Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi, 2006

Tyszka J., Kryzys tożsamości a przemiany kultury [W] [red] B. Harwas – Napierała, H. Liberska, Tożsamość i współczesność, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2007

Tyszkowa M., Rozwój psychiczny jednostki jako proces strukturyzacji i restrukturyzacji doświadczenia [W:] Tyszkowa M. (red.) Rozwój człowieka w ciągu życia, Warszawa: PWN, 1988

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 06-05-2019 22:52)