SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot społeczny: Religie świata |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-P-RŚ-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studenta z różnorodnością religii, historią rozwoju oraz związków między różnymi doktrynami religijnymi.
Brak.
Różnorodność teorii religii, metodologii badań nad religią, typy religii, aspekty religijności;
Geneza zachowań religijnych u przedstawicieli Homo sapiens;
Religie prehistoryczne i szamanizm;
Konfucjanizm;
Taoizm;
Hinduzim;
Buddyzm;
Zaratusztrianizm;
Judaizm;
Chrześcijaństwo;
Islam.
Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja przygotowania do zajęć, punkty za aktywność na zajęciach, krytyczne notatki o tekstach źródłowych, pokaz z użyciem technologii multimedialnych, test końcowy.
Baranowski W., Świat islamu, Łódź 1987.
Bhagawadgita czyli Peśń Pana, Wrocław – Warszawa – Kraków – Łódź 1988 (wraz ze Wstępem Hanny Wałkowskiej).
Bronk A., Podstawy nauk o religii, Lublin 2003.
Boyce M., Zaratusztrianie. Wiara i życie, Łódź 1988.
Buddyzm, Sieradzan M., Jaworski W, Dziwisz M. (red.), Kraków 1987.
Cook M., Koran, Warszawa 2001.
Dawkins R., Samolubny gen, Warszawa 1996.
Durkheim É., Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny, Warszawa 1990.
Durkheim É., Zasady metody socjologicznej, Warszawa 2000.
Taoizm, Dziwisz M. (red.), Kraków 1988.
Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, T. 1-3 Warszawa 1988-1995.
Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa 2001.
Freud S., Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 1995.
Freud S., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 1976.
Knott K., Hinduizm, Warszawa 2000.
Koran, Warszawa 1986 (wraz z Wprowadzeniem Józefa Bielawskiego).
Lao-tsy, Tao-Te-King czyli Księga Drogi i Cnoty, [w:] „Literatura na Świecie” 1987, Nr 1 (186), s. 3-72.
Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001.
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań – Warszawa 1990.
Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987.
Wilson E. O., O naturze ludzkiej, Warszawa 1988.
Wilson E. O., Socjobiologia : wydanie popularnonaukowe, Poznań cop. 2000.
Żbikowski T., Prawie wszystko o Tao, „Literatura na Świecie” 1987, Nr 1 (186), s. 73-84.
Baldock John, Symbolika chrześcijańska, Rebis, Poznań 1994.
Lohfink Gerhard, Zrozumieć Biblię, PAX, Warszawa 1987.
Piers Vitebsky, Szaman, Świat Książki, Warszawa 1996.
Taylor Charles, Oblicza religii dzisiaj, Znak, Kraków 2002.
Tokarski Stanisław, Jogini i wspólnoty. Nowoczesna recepcja hinduizmu, PAN, Zakład Krajów Pozaeuropejskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Łódź 1987.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-06-2019 10:58)