SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Słowotwórstwo języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Słowotwórstwo języka niemieckiego
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGD-SJN
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Monika Schönherr
  • dr Piotr Krycki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze słowotwórczym podsystemem współczesnego języka niemieckiego, w szczególności z przedmiotem słowotwórstwa, pojęciem i typami morfemów, procesami słowotwórczymi oraz analizą konstrukcji słowotwórczych.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie przynajmniej C1.

Zakres tematyczny

  1. Terminologia
  2. Funkcje poszczególnych elementów opisu słowotwórczego
  3. Motywacja, leksykalizacja, idiomatyzacja
  4. Procesy i produkty słowotwórcze (złożenia, derywacje, konwersje, kontaminacje itp.)
  5. Rodzaje i produktywność afiksów słowotwórczych
  6. Znaczenie kategorialne
  7. Analiza morfologiczna/słowotwórcza wyrazów w oparciu o teksty o różnej proweniencji gatunkowej

Metody kształcenia

metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej), metoda obserwacji, metoda prezentacji zagadnień tematycznych z ich omawianiem, klasyczna metoda problemowa, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, dyskusja, ćwiczenia kreatywne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, testów.

Literatura podstawowa

  • Altmann, H. und S. Kemmerling (2000): Wortbildung fürs Examen. Wiesbaden
  • Donalies, E. (2005): Die Wortbildung des Deutschen. Ein Überblick. Tübingen
  • Eichinger, Ludwig M. (2000): Deutsche Wortbildung. Eine Einführung. Tübingen
  • Erben, J. (2006): Einführung in die deutsche Wortbildungslehre. Berlin
  • Fleischer, W. (2007): Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen
  • Wellmann, H. (1975): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache II: Das Substantiv. Düsseldorf

Literatura uzupełniająca

  • Henzen, W. (1965): Deutsche Wortbildung. Tübingen
  • Kühnhold, I., O. Putzer und O. Wellmann (1978): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache III: Das Adjektiv. Düsseldorf
  • Kühnhold, I. und H. Wellmann (1973): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache I: Das Verb. Düsseldorf
  • Naumann, B. (1986): Einführung in die Wortbildung des Deutschen. Tübingen
  • Olsen, S. (1986): Wortbildung im Deutschen. Stuttgart
  • Ortner, L., E. Müller-Bollhagen u.a. (1991): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache IV: Substantivkomposita. Düsseldorf
  • Pümpel-Mader, E. u.a. (1992): Deutsche Wortbildung. Typen und Tendenzen in der Gegenwartssprache V: Adjektivkomposit

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 31-05-2019 11:25)