SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Eseistyka naukowa |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FGD-EN |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Język obcy jest na kierunkach filologicznych zarówno celem, jak też narzędziem studiów. Sprawne opanowanie języka jest z jednej strony źródłem satysfakcji w trakcie trwania nauki, z drugiej strony warunkuje skuteczne ukończenie studiów, których zwieńczeniem jest napisanie pracy magisterskiej. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku umiejętność pisania określonych form i rodzajów tekstów, które obowiązują na studiach oraz stanowią podstawę pisarstwa naukowego. Dużą rolę odgrywa również sprawność zwięzłego wypowiadania się na określony temat, referowanie związków przyczynowo skutkowych, analizowanie danych czy wyciąganie wniosków. Wymienione umiejętności są również niezbędne w pracy zawodowej absolwentów filologii germańskiej.
Brak wymagań wstępnych.
Zakłada się znajomość podstawowych technik i form pracy naukowej, wymaganych na wcześniejszym etapie studiów.
Przedmiotem zajęć będą czynności pogłębiające sprawność konstruowania tekstów akademickich przez pisanie. Podstawę tworzą w tym wypadku określone elementy lub moduły kompleksowego procesu generowania tekstów naukowych. Opanowanie charakterystycznych cech stylu naukowego, w tym istotnych zagadnień z zakresu "gramatyki tekstu naukowego", umiejętność sporządzenia diagramu, wykresu, tabel z zestawem danych z odpowiednim komentarzem, formułowanie wniosków w oparciu o informacje zawarte w tekstach źródłowych i kreatywność są istotnym czynnikiem decydującym o jakości warsztatu pracy zawodowej przyszłego absolwenta filologii. Zgodnie z zasadą progresji punktem wyjścia będą podstawy procesu pisania: analiza stylu naukowego, funkcje konektorów w konstruowaniu tekstów, ocena informacji zawartych w literaturze źródłowej, analiza technik i form pracy naukowej. Następnym krokiem będzie tworzenie krótkich rodzajów tekstów, np. notatek (np. z wykładu), podsumowań, komentarzy, abstraktów, handoutów, sprawozdań (np. z praktyki). Ważnym punktem będą również wymagania dotyczące przygotowania i wygłoszenia prezentacji / referatu, z wykorzystaniem współczesnych technik przekazywania informacji.
Główna metoda kształcenia polega na ćwiczeniach w pisaniu, tworzeniu konkretnych rodzajów tekstów lub ich elementów składowych. Ważnym elementem jest krytyczna (indywidualna i grupowa) ocenia i analiza produktów pisarskich. Podstawowe informacje z zakresu pragmatyki i lingwistyki tekstu dyskutowane będą na zajęciach i podczas ewentualnych prezentacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest sporządzenie od trzech do pięciu opracowań - w zależności od stopnia trudności rodzaju tekstu, w tym przygotowanie i wygłoszenie krótkiego referatu na jeden z omawianych tematów oraz regularny i aktywny udział w zajęciach. Ocenie podlegać będzie również umiejętność samodzielnego doboru tekstów oraz merytoryczność wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Backhaus, Anke / Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna (2009): Textsorten fuer Studium und Beruf. Intensivtrainer: schriftlicher und muendlicher Ausdruck. Stuttgart: Klett.
Buchner, Patricia (2015): Campus Deutsch: Schreiben. Hueber Verlag
Esselborn, Karl / Wintermann, Bernd (1989): Auswerten uns Schreiben. Muenchen: Hueber Verlag.
Starke, Guenter / Zuchewicz, Tadeusz (2003): Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main: Peter Lang.
Braeuer, Gerd (2000): Schreiben als reflexive Praxis. Tagebuch, Arbeitsjournal, Portfolio. Freiburg im Breisgau: Fillibach.
Gutterer, Gisela / Latour, Bernd (1990): Grammatik in wissenschaftlichen Texten. Muenchen: Hueber.
Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna / Breslauer, Christine / Korte-Klimach, Ilse (2009): Intensivtrainer Lese- und Hoerverstehen. Strategien und vertiefende Uebungen. Stuttgart: Klett.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-05-2019 15:16)