SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eseistyka naukowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eseistyka naukowa
Kod przedmiotu 09.0-WH-FGD-EN
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Język obcy jest na kierunkach filologicznych zarówno celem, jak też narzędziem studiów. Sprawne opanowanie języka jest z jednej strony źródłem satysfakcji w trakcie trwania nauki, z drugiej strony warunkuje skuteczne ukończenie studiów, których zwieńczeniem jest napisanie pracy magisterskiej. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku umiejętność pisania określonych form i rodzajów tekstów, które obowiązują na studiach oraz stanowią podstawę pisarstwa naukowego. Dużą rolę odgrywa również sprawność zwięzłego wypowiadania się na określony temat, referowanie związków przyczynowo skutkowych, analizowanie danych czy wyciąganie wniosków. Wymienione umiejętności są również niezbędne w pracy zawodowej absolwentów filologii germańskiej. 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakłada się znajomość podstawowych technik i form pracy naukowej, wymaganych na wcześniejszym etapie studiów.

Zakres tematyczny

Przedmiotem zajęć będą czynności pogłębiające sprawność konstruowania tekstów akademickich przez pisanie. Podstawę tworzą w tym wypadku określone elementy lub moduły kompleksowego procesu generowania tekstów naukowych. Opanowanie charakterystycznych cech stylu naukowego, w tym istotnych zagadnień z zakresu "gramatyki tekstu naukowego", umiejętność sporządzenia diagramu, wykresu, tabel z zestawem danych z odpowiednim komentarzem, formułowanie wniosków w oparciu o informacje zawarte w tekstach źródłowych i kreatywność są istotnym czynnikiem decydującym o jakości warsztatu pracy zawodowej przyszłego absolwenta filologii. Zgodnie z zasadą progresji punktem wyjścia będą podstawy procesu pisania: analiza stylu naukowego, funkcje konektorów w konstruowaniu tekstów, ocena informacji zawartych w literaturze źródłowej, analiza technik i form pracy naukowej. Następnym krokiem będzie tworzenie krótkich rodzajów tekstów, np. notatek (np. z wykładu), podsumowań, komentarzy, abstraktów, handoutów, sprawozdań (np. z praktyki). Ważnym punktem będą również wymagania dotyczące przygotowania i wygłoszenia prezentacji / referatu, z wykorzystaniem współczesnych technik przekazywania informacji.

Metody kształcenia

Główna metoda kształcenia polega na ćwiczeniach w pisaniu, tworzeniu konkretnych rodzajów tekstów lub ich elementów składowych. Ważnym elementem jest krytyczna (indywidualna i grupowa) ocenia i analiza produktów pisarskich. Podstawowe informacje z zakresu pragmatyki i lingwistyki tekstu dyskutowane będą na zajęciach i podczas ewentualnych prezentacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest sporządzenie od trzech do pięciu opracowań - w zależności od stopnia trudności rodzaju tekstu, w tym przygotowanie i wygłoszenie krótkiego referatu na jeden z omawianych tematów oraz regularny i aktywny udział w zajęciach. Ocenie podlegać będzie również umiejętność samodzielnego doboru tekstów oraz merytoryczność wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Literatura podstawowa

Backhaus, Anke / Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna (2009): Textsorten fuer Studium und Beruf. Intensivtrainer: schriftlicher und muendlicher Ausdruck. Stuttgart: Klett.

Buchner, Patricia (2015): Campus Deutsch: Schreiben. Hueber Verlag

Esselborn, Karl / Wintermann, Bernd (1989): Auswerten uns Schreiben. Muenchen: Hueber Verlag.

Starke, Guenter / Zuchewicz, Tadeusz (2003): Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main: Peter Lang.

Literatura uzupełniająca

Braeuer, Gerd (2000): Schreiben als reflexive Praxis. Tagebuch, Arbeitsjournal, Portfolio. Freiburg im Breisgau: Fillibach.

Gutterer, Gisela / Latour, Bernd (1990): Grammatik in wissenschaftlichen Texten. Muenchen: Hueber.

Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna / Breslauer, Christine / Korte-Klimach, Ilse (2009): Intensivtrainer Lese- und Hoerverstehen. Strategien und vertiefende Uebungen. Stuttgart: Klett.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-05-2019 15:16)