SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura dla dzieci i młodzieży w edukacji polonistycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura dla dzieci i młodzieży w edukacji polonistycznej
Kod przedmiotu 09.2-WH-FiPlP-LidDZiM w EP-S19
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Głównym celem jest wprowadzenie do literatury dla dzieci i młodzieży oraz przygotowanie do nauczania tejże literatury.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Literatura dla dzieci i literatura dla młodzieży – definicje i zakres pojęć;
  2. Klasyka literatury dla dzieci i młodzieży a lekcje języka polskiego;
  3. Problemy czytelnicze uczniów współczesnej szkoły;
  4. Rozwój kontaktów dzieci i młodzieży z literaturą;
  5. Analiza i interpretacja wybranych tekstów literackich oraz osadzenie ich w kontekście pedagogicznym i historycznoliterackim;
  6. Literatura fantastyczna, a także najnowsza literatura dla dzieci i młodzieży i jej miejsce w edukacji polonistycznej.

Metody kształcenia

wykład konwersacyjny, praca z tekstem, dyskusja, referat, kolokwium

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział, przygotowanie referatu, zaliczenie kolokwium

Literatura podstawowa

  1. Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
  2. Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1970-2005. Wybrane zagadnienia, Łódź 2014.
  3. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, red. nauk. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013.
  4. Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003.
  5. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Poznań 2015.
  6. Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.
  7. Smuszkiewicz A., Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015.
  8. Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.
  9. Zasacka Z., Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. 1. Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975.
    2. Cysewski K., O literaturze dla dzieci i młodzieży, Olsztyn 2001.
    3. Dzieciństwo i sacrum. Studia i szkice literackie, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1, Warszawa 1998; t. 2, Warszawa 2000.
    4. Klimek A.K., Praca nad lekturą szkolną w mediosferze na przykładzie baśni Charles’a Perraulta, Szczecin 2016.
    5. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013.
    6. Kostecka W., Skowera M., W kręgu baśni i fantastyki. Studia o literaturze dziecięcej i młodzieżowej, Warszawa 2017.
    7. Leszczyński G., Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010.
    8. Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych, pod red. K. Heskiej-Kwaśniewicz, przy współpr. S. Gajownik, Katowice 2012.
    9. O tym, co Alicja odkryła. W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż, Kraków 2015.
    10. Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź 2008.
    11. Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001.
    12. Zasacka Z., Nastoletni czytelnicy, Warszawa 2008.

Uwagi

Przedmiot jest obligatoryjny dla spec. nauczycielskiej. Tematyka zajęć jest realizowana w oparciu o lektury szkolne z podstawy programowej.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 05-12-2020 00:15)