Głównym celem jest wprowadzenie do literatury dla dzieci i młodzieży oraz przygotowanie do nauczania tejże literatury.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Literatura dla dzieci i literatura dla młodzieży – definicje i zakres pojęć;
Klasyka literatury dla dzieci i młodzieży a lekcje języka polskiego;
Problemy czytelnicze uczniów współczesnej szkoły;
Rozwój kontaktów dzieci i młodzieży z literaturą;
Analiza i interpretacja wybranych tekstów literackich oraz osadzenie ich w kontekście pedagogicznym i historycznoliterackim;
Literatura fantastyczna, a także najnowsza literatura dla dzieci i młodzieży i jej miejsce w edukacji polonistycznej.
Metody kształcenia
wykład konwersacyjny, praca z tekstem, dyskusja, referat, kolokwium
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział, przygotowanie referatu, zaliczenie kolokwium
Literatura podstawowa
Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1970-2005. Wybrane zagadnienia, Łódź 2014.
Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, red. nauk. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013.
Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003.
Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Poznań 2015.
Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.
Smuszkiewicz A., Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015.
Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.
Zasacka Z., Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca
1. Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975.
2. Cysewski K., O literaturze dla dzieci i młodzieży, Olsztyn 2001.
3. Dzieciństwo i sacrum. Studia i szkice literackie, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1, Warszawa 1998; t. 2, Warszawa 2000.
4. Klimek A.K., Praca nad lekturą szkolną w mediosferze na przykładzie baśni Charles’a Perraulta, Szczecin 2016.
5. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013.
6. Kostecka W., Skowera M., W kręgu baśni i fantastyki. Studia o literaturze dziecięcej i młodzieżowej, Warszawa 2017.
7. Leszczyński G., Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010.
8. Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych, pod red. K. Heskiej-Kwaśniewicz, przy współpr. S. Gajownik, Katowice 2012.
9. O tym, co Alicja odkryła. W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż, Kraków 2015.
10. Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź 2008.
11. Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001.
12. Zasacka Z., Nastoletni czytelnicy, Warszawa 2008.
Uwagi
Przedmiot jest obligatoryjny dla spec. nauczycielskiej. Tematyka zajęć jest realizowana w oparciu o lektury szkolne z podstawy programowej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 05-12-2020 00:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.