SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru:Język pieśni i piosenek jako źródło wiedzy o kulturze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru:Język pieśni i piosenek jako źródło wiedzy o kulturze
Kod przedmiotu 09.2-WH-P-Pdw: JPiP j WK-S18
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Joanna Gorzelana
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem przedmiotu jest kształtowanie postawy wnikliwego odbiorcy tekstów pieśni i piosenek polskich. Uświadomienie związku miedzy tekstami a kulturą w jakiej powstały i są wykonywane.   

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Teksty pieśni i piosenek i ich meliczne cechy;
  2. Teksty patriotyczne – ich funkcja dawniej i dziś.
  3. Teksty religijne na przykładzie kolęd - najstarszych śpiewanych do dziś pieśni.
  4. Piosenki zołnierskie i wojskowe
  5. iosenki turystyczne i harcerskie
  6. Szanty
  7. Disko – polo
  8. Piosenki ludowe i ich mądrość
  9. Wulgaryzacja języka piosenek – na przykładzie wybranych piosenek rokowych
  10. Piosenka o nicymczy o wszystkim -tematyka piosenek współczesnych (uczucia, refleksje, codzienność i wydarzenia szczególne)

Metody kształcenia

Wyklad, praca z tekstem dyskusja, prezentacja

Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestniczenie w zajeciach: przedstawienei referatu  i przedstawienei prezentacji na wybrany przez siebie temat

Obciążenie pracą

Obciążenie pracą Studia stacjonarne
(w godz.)
Studia niestacjonarne
(w godz.)
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) 35 -
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) 25 -
Łącznie 60 -
Punkty ECTS Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1 -
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 1 -
Łącznie 2 -

Literatura podstawowa

J.Bartmiński, O języku folkloru, Wrocław 1974

M.Dłuska, Wiersz meliczny, wiersz ludowy, „Pamiętnik Literacki” 1954, z.2, s.473-502.

Głosy zza muru : wiersze i piosenki z obozów dla internowanych (grudzień '81 - listopada '82), Warszawa "W", 1984.

Hymny i pieśni polskie, wybór A. Żmuda, Warszawa-Rzeszów 2009.

F.Sielicki, Co śpiewali kościuszkowcy i czym radowali dusze (folkloru pierwszej dywizji WP), Wrocław 1995

M.Wojtak, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów 2011.

H.Zgółkowa, Miny na pokaz, czyny za grosz…” o tekstach polskiego rocka [w:] Język zwierciadłem kultury czyli nasza codzienna polszczyzna, red. H.Zgółkowa, Poznań 1988, s.69-83

H.Zgółkowa, K.Szymoniak, „Słowa chore od słów” czyli polscy rockmani o języku [w:] Język zwierciadłem kultury czyli nasza codzienna polszczyzna, red. H.Zgółkowa, Poznań 1988 s.84-97

Literatura uzupełniająca

K.GAJDA, Jacek Kaczmarski – poeta tradycyjny „Polonistyka” 2005, nr 3, s. 34-38.

P.Gajda, Konwencjonalność tekstów współczesnej piosenki estradowej. Analiza syntaktyczna [w:] Język a kultura. t.23: Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, red. A.Burzyńska, Wrocław 2012.

K.Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, wyd III, Rzeszów 2011.

J.Poprawa, Zaśpiewać na barykadzie młodości, Warszawa 1984
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 08-07-2019 18:44)