SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczno-psychologiczne podstawy nauczania języka obcego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM- PPNJO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pedagogicznymi i psychologicznymi podstawami nauczenia języków obcych.
Ogólna wiedza na temat języka i rozwoju człowieka.
Biologiczne i kulturowe podstawy zachowań komunikacyjnych człowieka.
Komunikacja językowa, jej komponenty i przebieg.
Język, płaszczyzny i funkcje.
Właściwości rozwojowe dziecka w wieku 3-10 lat a nauczanie języków obcych.
Akwizycja języka ojczystego i obcego, bilingwalizm.
Indywidualne cechy uczniów a sukces w nauce języków obcych.
Nauczanie języków obcych jako kształtowanie kompetencji językowych i międzykulturowych.
Organizacja procesu kształcenia, motywowanie i ocenianie uczniów na lekcjach języka obcego.
Autonomia ucznia w procesie uczenia się języka obcego.
Nauczyciel języków obcych - niezbędne kompetencje i rola w procesie dydaktycznym.
Nauczanie języków obcych w Polsce i w Unii Europejskiej.
wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium: aktywna praca na zajęciach, zaliczenie kolokwium na 50% punktów.
Wykład: zaliczenie egzaminu na 50% punktów.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z konwersatorium i z wykładu.
Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.
Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych, Katowice 2002.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.
Sikora-Banasiak D., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Warszawa 2009.
Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.
Michoństa-Stadnik A., Wąsik Z. (red.), Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych, t. 1, Wrocław 2008.
Olczak A. (red.), Język obcy w przedszkolu. Od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.
Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2009.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 08:02)