SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gry i zabawy w rozwoju dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gry i zabawy w rozwoju dzieci
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM- GIZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką zabaw i gier w edukacji i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;; Budowanie warsztatu nauczyciela, uczenie dokonywania
wyboru i oceny przydatności zabaw i gier w określonych sytuacjach edukacyjnych; rozwijanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych zgodnie rozpoznanym stanem
rzeczywistych możliwości dzieci; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Umiejętność komunikowania się w grupie.

Zakres tematyczny

Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci – definicje, cechy, właściwości. Zabawa i gra – różnice, znaczenie rozwojowe. Teorie zabawy według H.Carra, K.Grossa, F.Schillera i H.Spencera i in. Rodzaje zabaw i gier w edukacji dzieci. Rola dorosłego w aktywności dziecka. Organizacja warunków do gier i zabaw dzieci. Zabawy z chustą animacyjną. Gry i zabawy stolikowe. Zabawy i gry strategiczne. Konstruowanie gier.

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie sytuacji sprzyjających zabawie dzieci, konstruowanie gier.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywna obecność i dyskusja studentów, zaprojektowanie i zaprezentowanie zabaw dla dzieci, dokonanie analizy przeprowadzonych zabaw, zaprojektowanie i wykonanie gry dla wybranej kategorii wiekowej dzieci. 

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium. 

Literatura podstawowa

1. Dyner W.J., Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983.
2. Elkonin D.B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984.
3. Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
4. Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987.
5. Sułkowski B., Zabawa. Studium socjologiczne, Warszawa 1984.
6. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995, WSiP.
7. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
8. Olczak A., Zabawy w role jako sposób uczenia się przez dzieci zachowań demokratycznych [w:] Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, Kraków 2009.
9. Olczak A., Orłowska B.A., Edukacja przedszkolna - odkrywanie jej znaczenia, Gorzów 2013.

Literatura uzupełniająca

1. Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, T. I-II, Kraków 2009.
2. Artykuły w czasopismach: „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-11-2019 19:37)