pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
5
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Monika Lato-Pawłowska
mgr Grażyna Milewska-Wilk
dr Beata Wudarczyk
dr Iwona Bonikowska
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
-
-
Egzamin
Laboratorium
90
6
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przygotowanie studenta w zakresie teorii i praktyki do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.
Wymagania wstępne
Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym. Wiedza teoretyczna z podstaw pielęgniarstwa nabyta w pierwszym semestrze.
Zakres tematyczny
Wykład:
Proces pielęgnowania i ICNP Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej
Zakres opieki pielęgniarskiej wobec pacjenta o niepomyślnym rokowaniu.
Wybrane działania profilaktyczne w pracy pielęgniarki- skutki unieruchomienia pacjenta;
Badania diagnostyczne, przygotowanie chorego i zapobieganie powikłaniom;
Opieka pielęgniarska nad pacjentem w stanie choroby
Laboratoria:
1. Zasady obowiązujące przy realizacji zleceń lekarskich
Przechowywanie i sprawdzanie przydatności leków do użytku
Standardy przygotowywania i podawania leków
Niebezpieczeństwa związane z przygotowywaniem i podawaniem leków
2. Podawanie leków różnymi drogami
2.1. Podawanie leków drogą układu pokarmowego
Doustnie
Podjęzykowo
Okołopoliczkowo
Doodbytniczo
2.2. Podawanie leków drogą układu oddechowego
Drogą wziewną za pomocą nebulizatora, inhalacji
Tlenoterapia
2.3. Podawanie leków drogą przez skórę
Do worka spojówkowego
Do ucha
Do nosa
Dopochwowo
Na skórę
2.4. Podawanie leków dotkankowo
Wstrzyknięcia podskórne
Wstrzyknięcia śródskórne
Wstrzyknięcia domięśniowe
Wstrzyknięcia i infuzje dożylne
3. Pobieranie materiałów do badań
Pobieranie krwi żylnej do badań
Pobieranie moczu do badania
Pobieranie plwociny do badań
Pobieranie wymazów do badania
Pobieranie treści żołądkowej do badania
Pobieranie treści dwunastniczej do badania
4. Asystowanie pielęgniarki przy pobieraniu materiałów do badań diagnostycznych i zabiegów leczniczych
Nakłucie lędźwiowe
Punkcja jamy opłucnowej
Kaniulacji żył centralnych
Nakłucie tętnicy
Biopsji szpiku
5. Udział pielęgniarki w zabiegach płukania
Płukanie oka/worka spojówkowego
Płukanie jamy ustnej i gardła
Płukanie żołądka
Płukanie pęcherza moczowego
Irygacja przetoki
Płukanie rany
Płukanie ucha
Samokształcenie:
Postępowanie w przypadku zakłucia zainfekowanym sprzętem medycznym lub w innych przypadkach ekspozycji zawodowej na podstawie standardu postępowania.
Przedstaw w zespole dwuosobowym Tradycyjne i nowoczesne pielęgniarstwo. Pielęgniarstwo zadaniowe i Primary Nursing. Dokonaj krytycznej oceny modeli.
Wskaż siedzibę, kontakt, przewodniczącą OIPiP na terenie swojego miejsca zamieszkania. Na podstawie Ustawy o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych wymień jego zadania.
Przeanalizuj Ustawę o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego w zawodzie.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, studium przypadku, proces pielęgnowania, pokaz, instruktaż z wykorzystaniem algorytmów, standardów, ćwiczenie umiejętności praktycznych w pracowni pielęgniarstwa w warunkach symulacyjnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, laboratoriów i zajęć praktycznych.
Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt . możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z Egzaminu, laboratoriów, zajęć praktycznych. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie zadań zgodnie z kartą samokształcenia.
Literatura podstawowa
Kilańska D., Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki. ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL, Warszawa 2015
Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I, II, PZWL, Warszawa 2017.
Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K., Podstawy pielęgniarstwa, Tom I i II, Założenia teoretyczne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca
Kawczyńska-Butrym K.: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997.
Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
Szczerbińska K. (red.). Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Wieczorowska-Tobis K., Kostka T. Borowicz A.: Fizjoterapia w geriatrii, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010
Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańska 2005.
Lukas W.: Wprowadzenie do nauczania praktycznych umiejętności w medycynie rodzinnej. Zdrowie i Zarządzanie, 2002,
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.