SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia pracy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia pracy
Kod przedmiotu WX-PZPP-PP-POD19
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Prawo zatrudnienia i psychologia pracy
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Kapusta
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 6
(w tym jako e-learning)
0,4
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 4
(w tym jako e-learning)
0,27
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchaczy w problematykę podstawowych pojęć z zakresu psychologii pracy; zapoznanie z podstawowymi pojęciami i koncepcjami wyjaśniającymi zachowania ludzkie oraz funkcjonowanie grup w organizacji; zwrócenie szczególnej uwagi na rolę psychologii pracy w tworzeniu bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy zarówno w sensie psychologicznego, fizycznego i społecznego bezpieczeństwa.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Człowiek w pracy: wartość i sens pracy w wybranych koncepcjach psychologicznych. Analiza środowiska pracy jako metodologiczna podstawa psychologii pracy
  2. Techniki i metody badawcze w psychologii pracy i organizacji
  3. Niezawodność człowieka w pracy
  4. Psychologiczny opis stanowisk pracy
  5. Czynniki przydatności zawodowej pracowników na różnych stanowiskach: perspektywa badań psychologicznych
  6. Psychologiczne czynniki efektywności pracy człowieka: zaangażowanie w pracy, zadowolenie z pracy, metody pomiaru
  7. Zdrowie psychiczne pracowników: stres w pracy, syndrom wypalenia zawodowego, zjawisko alienacji w pracy
  8. Rozwój zawodowy, planowanie karier zawodowych pracowników
  9. Szkolenia pracowników
  10. Lojalność pracowników w warunkach współczesnego rynku pracy

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, pogadanka, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, zestawy testów psychologicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy oraz ich aktywności w trakcie zajęć, egzamin i kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej.

Literatura podstawowa

  1. Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa, 2008
  2. Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Warszawa, 2008
  3. Lubrańska A., Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Rongińska T., Gaida W., Strategie radzenia sobie z obciążeniem psy­chicz­nym w pracy zawodowej, Zielona Góra 2012
  2. Górnik-Durose M., Kozusznik B. (red),  Perspektywy psychologii pracy, Katowice 2007
  3. Rongińska T., Badanie osobowości w kontekście sytuacyjnym, Zielona Góra 2005
  4. Nosal Cz.S., Psychologia myślenia i działania menedżera, Kraków 2001
  5. Nosal Cz.S., Psychologia decyzji kadrowych, Kraków 1999

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Piotr Kapusta (ostatnia modyfikacja: 15-11-2019 18:26)