SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka logopedyczna III - oligofazja, autyzm, surdologopedia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka logopedyczna III - oligofazja, autyzm, surdologopedia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-ML3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami terapii logopedycznej stosowanej u osób z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu oraz przekazanie zasda pracystosowanych w surdologopedii. Podczas zajęć słuchacze zdobywają umiejętność przyggotowywania diagnozy logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu oraz osób niesłysząccyh i niedosłyszacych. Słuchacze zdobywają róniez umiejętność konstruowania programów terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Wiedza słuchaczy z zakresu:

  1. anatomii i fizjologii narządów mowy.
  2. pedagogiiki specjalnej
  3. etapów prawidłowego rozwoju mowy.
  4. typologii zaburzeń komunikacji językowej

Zakres tematyczny

Wykłady

Oligofazja. Istota zaburzeń mowy w upośledzeniu umysłowym. Oligofazje – definicje, przyczyny chorobowe, rodzaje uszkodzeń i upośledzeń. Neuroobrazowanie a rehabilitacja neurolingwistyczna. Wybrane zagadnienia z neuroanatomii, neurofizjologii i patofizjologii mowy. Problem autyzmu w literaturze, etiologia. Spektrum zaburzeń o typie autyzmu (autyzm atypowy, z Aspergera, Retta, SPD). Wczesne symptomy zaburzeń komunikacji u dzieci. Dynamika zmian u dzieci z wczesnym i późnym rozwojem autyzmu. Cechy odróżniające autyzm od zaburzeń o typie dysfazji. Surdologopedia – wyjaśnienie terminu. Metody diagnozy słuchu. Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowane w przypadkach zaburzeń słuchu. Wyjaśnienie pojęć: pole mowy, rezerwa ślimakowa, skotomaty. Czynniki kształtowania i rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.

Konwersatoria

Zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną:

  1. Pacjenci z oligofazją – metody diagnostyczne.
  2. Rehabilitacja neurolingwistyczna – etapy i poszczególne metody
  3. . Najnowsze trendy w terapiach neurolingwistycznych pacjentów z oligofazją.
  4. Kompleksowy zarys terapeutyczny pacjentów z oligofazją.

Zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób ze spektrum autyzmu

  1. Diagnoza deficytów poznawczych w autyzmie. Metody terapii: dobór metod w zależności od wieku, komunikacji werbalnej, pozawerbalnej, poziomu inteligencji, ciężkości zaburzeń; stymulacja rozwoju mowy werbalnej; metody wspomagające (metoda holdingu, metoda Weroniki Sherborn, metoda Knilów, AAC, SI, stymulacja taktylna i wzrokowa).
  2. Test rozwoju reakcji słuchowych od pierwszego miesiąca życia do siódmego roku życia.

Zasady diagnozy i terapii surdologopedycznej

  1. Kwestionariusz badania surdologopedycznego D. Emiluty-Rozyi. Cele terapii surdologopedycznej.
  2. Omówienie rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca do trzydziestego miesiąca życia oraz możliwości jego wspomagania.
  3. Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem w zależności od stopnia ubytku słuchu.
  4. Założenia organizacyjne klasy integracyjnej.
  5. Jak pomóc uczniowi z uszkodzonym słuchem w szkole masowej?
  6. Terapia surdologopedyczna: metoda całościowa S. Schmid-Giovannimi, metoda fonogestów K. Krakowiak, metoda macierzyńska A. van Udena, metoda alternatywna J. Cieszczyńskiej.
  7. Komunikacja totalna.
  8. Język migowy.
  9. Wychowanie słuchowe.
  10. Rehabilitacja osób z implantami.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Na ocenę z laboratorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach oraz ocena z projektu 

Wykłady

Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.
  2. Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w: ] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski Z., T. Zalewski, Lublin 1993.
  3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  4. Kruk-Lasocka J., Autyzm, nie autyzm, Wrocław 2001.
  5. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu: poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych (z. 1-10), Warszawa 1995.
  6. Skórzyńska M., Programy wczesnej interwencji O. Lovaasa i S. Greenspana w terapii małego dziecka z autyzmem, [w:] Dziecko z zaburzeniami rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, red. B. Cytowska, B. Wilczura, Kraków 2006.
  7. Pąchalska M., Neuropsychologia kliniczna, T. I-II, Warszawa 2007.
  8. Pisula E., Autyzm u dzieci: diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000.
  9. Tarkowski Z., Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Krakowiak K., Fonogesty: gesty wspomagające odczytanie wypowiedzi z ust, poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, Lublin 1986.
  2. Löwe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.
  3. Minczakiewicz E.M., Bawidła – katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo, Kraków 1996.
  4. Schopler E., Lansing M., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
  5. Stecko E., Zaburzenia mowy: wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994.
  6. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-11-2019 18:26)