Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami terapii logopedycznej stosowanej u osób z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu oraz przekazanie zasda pracystosowanych w surdologopedii. Podczas zajęć słuchacze zdobywają umiejętność przyggotowywania diagnozy logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu oraz osób niesłysząccyh i niedosłyszacych. Słuchacze zdobywają róniez umiejętność konstruowania programów terapeutycznych.
Wymagania wstępne
Wiedza słuchaczy z zakresu:
anatomii i fizjologii narządów mowy.
pedagogiiki specjalnej
etapów prawidłowego rozwoju mowy.
typologii zaburzeń komunikacji językowej
Zakres tematyczny
Wykłady
Oligofazja. Istota zaburzeń mowy w upośledzeniu umysłowym. Oligofazje – definicje, przyczyny chorobowe, rodzaje uszkodzeń i upośledzeń. Neuroobrazowanie a rehabilitacja neurolingwistyczna. Wybrane zagadnienia z neuroanatomii, neurofizjologii i patofizjologii mowy. Problem autyzmu w literaturze, etiologia. Spektrum zaburzeń o typie autyzmu (autyzm atypowy, z Aspergera, Retta, SPD). Wczesne symptomy zaburzeń komunikacji u dzieci. Dynamika zmian u dzieci z wczesnym i późnym rozwojem autyzmu. Cechy odróżniające autyzm od zaburzeń o typie dysfazji. Surdologopedia – wyjaśnienie terminu. Metody diagnozy słuchu. Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowane w przypadkach zaburzeń słuchu. Wyjaśnienie pojęć: pole mowy, rezerwa ślimakowa, skotomaty. Czynniki kształtowania i rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
Konwersatoria
Zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną:
Pacjenci z oligofazją – metody diagnostyczne.
Rehabilitacja neurolingwistyczna – etapy i poszczególne metody
. Najnowsze trendy w terapiach neurolingwistycznych pacjentów z oligofazją.
Kompleksowy zarys terapeutyczny pacjentów z oligofazją.
Zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób ze spektrum autyzmu
Diagnoza deficytów poznawczych w autyzmie. Metody terapii: dobór metod w zależności od wieku, komunikacji werbalnej, pozawerbalnej, poziomu inteligencji, ciężkości zaburzeń; stymulacja rozwoju mowy werbalnej; metody wspomagające (metoda holdingu, metoda Weroniki Sherborn, metoda Knilów, AAC, SI, stymulacja taktylna i wzrokowa).
Test rozwoju reakcji słuchowych od pierwszego miesiąca życia do siódmego roku życia.
Zasady diagnozy i terapii surdologopedycznej
Kwestionariusz badania surdologopedycznego D. Emiluty-Rozyi. Cele terapii surdologopedycznej.
Omówienie rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca do trzydziestego miesiąca życia oraz możliwości jego wspomagania.
Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem w zależności od stopnia ubytku słuchu.
Założenia organizacyjne klasy integracyjnej.
Jak pomóc uczniowi z uszkodzonym słuchem w szkole masowej?
Terapia surdologopedyczna: metoda całościowa S. Schmid-Giovannimi, metoda fonogestów K. Krakowiak, metoda macierzyńska A. van Udena, metoda alternatywna J. Cieszczyńskiej.
Komunikacja totalna.
Język migowy.
Wychowanie słuchowe.
Rehabilitacja osób z implantami.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład tradycyjny.
Laboratoria – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratoria
Na ocenę z laboratorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach oraz ocena z projektu
Wykłady
Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i egzaminu.
Literatura podstawowa
Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.
Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w: ] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski Z., T. Zalewski, Lublin 1993.
Kruk-Lasocka J., Autyzm, nie autyzm, Wrocław 2001.
Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu: poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych (z. 1-10), Warszawa 1995.
Skórzyńska M., Programy wczesnej interwencji O. Lovaasa i S. Greenspana w terapii małego dziecka z autyzmem, [w:] Dziecko z zaburzeniami rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, red. B. Cytowska, B. Wilczura, Kraków 2006.
Pąchalska M., Neuropsychologia kliniczna, T. I-II, Warszawa 2007.
Pisula E., Autyzm u dzieci: diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000.
Tarkowski Z., Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
Literatura uzupełniająca
Krakowiak K., Fonogesty: gesty wspomagające odczytanie wypowiedzi z ust, poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, Lublin 1986.
Löwe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.
Minczakiewicz E.M., Bawidła – katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo, Kraków 1996.
Schopler E., Lansing M., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
Stecko E., Zaburzenia mowy: wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994.
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-11-2019 18:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.