SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja alternatywna i wspomagająca |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-KAiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.
Wykłady
1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej.
Ćwiczenia
1) Umiejętności prelingwalne i ich wpływ na wprowadzanie AAC. 2) Obserwacja pacjenta i wywiad z rodzicami przed wprowadzeniem AAC. 3) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 4) Pomoce do porozumiewania się: rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 5) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 6) Tablice komunikacyjne. 7) Strategie uczenia się przy wsparciu AAC. 8) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.
Wykłady
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.
Ćwiczenia
Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z wykładów – średnia ocen aktywności za udział w dyskusjach i kolokwium.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń – średnia ocen z kolokwium i prac kontrolnych, projektów.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 09-12-2019 11:25)