Zapoznanie z celami studiowania literatury przedmiotu. Zapoznanie z warsztatem pisarskim badacza. Poszerzenie wiedzy z wybranego obszaru studiowanej specjalności. Kształtowanie umiejętności pisania tekstu naukowego .
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.
Zakres tematyczny
Specyfika studiów nad literaturą przedmiotu
Zasady i rodzaje poznania naukowego. Poznawanie piśmiennictwa specjalistycznego .
Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu.
Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów. Funkcje teorii pedagogicznych.
Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Uogólnianie danych ze studiów literatury.
Ustalenie tematu pracy magisterskiej.
Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
Technika pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.).
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Napisanie spisu treści oraz fragmentu części teoretycznej pracy.
Literatura podstawowa
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977.
Literatura uzupełniająca
Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002.
Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-11-2019 13:30)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.