SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna IV |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PSSM-PRAI4 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studenta zadań charakterystycznych dla placówki szkolnictwa specjalnego, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz środowiska, w jakim ona działa.
Poznanie przez studenta organizacji, statutu i planu pracy oraz programu wychowawczo-profilaktycznego placówki szkolnictwa specjalnego, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówce i poza nią.
Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji sposobu integracji przez nauczycieli działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Opanowanie przez studenta umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia zajęć z dziećmi/uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.
Opanowanie przez studenta umiejętności analizowania, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacji i zdarzeń pedagogicznych zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami i terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej, zwłaszcza oligofrenopedagogiki, oraz metodyki rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą szkoły oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w szkole dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a) organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b) organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz z rodzicami.
Student pełni roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w szkole, w tym zajęć rewalidacyjnych, z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. Zajęcia prowadzone samodzielnie przez studenta z wychowankami zgodnie z podstawą programową, a także zajęcia rewalidacyjne, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.
Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
1. Chrzanowska I., Z badań nad ocenianiem uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Warszawa 1997.
2. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna od wzorca do interpretacji, Warszawa 2018.
3. Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej, red. P. Majewicz, A. Mikrut, Gliwice-Kraków 2008.
4. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, red. G. Tkaczyk, T. Serafin, Warszawa 2001.
5. Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, red. Cz. Kosakowski, Toruń 2001.
6. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
1. Dydaktyka specjalna od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2018.
2. Głodkowska J., Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata, Kraków 2012.
3. Mirkut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo, Kraków 1998.
4. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2002.
5. Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 13:59)