SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Terapia zajęciowa |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MTZ3 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą, celami, formami oraz praktyką terapii zajęciowej wspierającej osoby z ograniczeniami w funkcjonowaniu. Doskonalenie umiejętności poznania funkcjonowania uczestników terapii zajęciowej. Uwrażliwienie na potrzeby uczestników terapii zajęciowej oraz własne służące doskonaleniu osobistemu i zawodowemu.
Ukończenie kursu z przedmiotów obejmujących treści - podstawy pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin oraz podstawy dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych.
1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie terapii zajęciowej i jej miejsce w systemie usprawniania osób z niepełnosprawnością; cele stawiane przed terapią zajęciową; funkcje terapii zajęciowej; etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej; planowanie terapii zajęciowej z osobami dorosłymi z niepełnosprawnością; przegląd technik wykorzystywanych w terapii zajęciowej i ich dobór do potrzeb i możliwości klienta; specyfika pracy terapeuty zajęciowego z grupą osób z niepełnosprawnością; metody rehabilitacji i aktywizacji osób z niepełnosprawnością, starszych i przewlekle chorych. 2. Trening samodzielności w czynnościach życia codziennego (samoobsługowych, w gospodarstwie domowym, trening ekonomiczny, trening umiejętności interpersonalnych, trening motywacyjny). 3. Trening samodzielności w czynnościach życia codziennego w gospodarstwie przydomowym i ogrodzie oraz warzywniku. Warsztaty kulinarne wykorzystujące efekty upraw. 4. Plan pracy indywidualnej (i grupowej) na zajęciach terapii zajęciowej w aspekcie ergoterapii. 5.Terapia zajęciowa - arteterapia i jej rola we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Warsztaty ceramiczno-garncarskie, warsztaty sztuk użytkowych, warsztaty techniczno-plastyczne. 6. Pracownia komputerowa w WTZ. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej.
Metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena aktywności w trakcie zajęć i przygotowanie projektu pracy z podopiecznym z wykorzystaniem metod i technik terapii zajęciowej.
Ocena z konwersatorium: średnia ocen z aktywności i projektu.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.
1. Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2016.
2. Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Warszawa 1995.
3.Lewandowska M., Organizowanie pracy w pracowni terapii zajęciowej, Radom 2007.
4. Milanowska K., Techniki pracy w terapii zajęciowej, Warszawa 1982.
5. Misztal M., Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka, Ostrołęka, 2005.
1. Konieczna E., J., Arteterapia w teorii i praktyce. Impuls, Kraków 2003.
2. Krawczyńska - Butryn Z., Aktywizacja jako istotny wymiar opieki, Chełm 1994.
3. Mrugalska K., Nie terapia, lecz zwyczajna szansa, "Pielęgniarka i Położna", nr 11,12, 1994.
4. "Terapia przez sztukę", czasopismo SAP Kajros.
5. Siemieniecki B. (red.), Komputer w pedagogice specjalnej, Toruń 2005.
Zmodyfikowane przez dr Jolanta Lipińska-Lokś (ostatnia modyfikacja: 28-01-2020 22:46)