SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-Pra2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest nabycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy nauczyciela przedszkola oraz poznanie charakterystyki rozwojowej
grupy wychowanków; student zdobywa umiejętności: samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu (w skali rocznej, tygodniowej
i dziennej), projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu, obserwowania i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i
kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności
potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z dzieckiem w przedszkolu.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i teorii wychowania.

Zakres tematyczny

Poznawanie funkcjonowania przedszkola – zadań, organizacji pracy, dokumentacji. Obserwowanie grupy dzieci przedszkolnych jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich
możliwości i zainteresowań, potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i dziećmi oraz
między dziećmi. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela przedszkola – rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci,
dyscyplinowania, motywowania. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej w zależności od podejmowanego zadania. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z
teoretyczną. Obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych. Ocena efektów
prowadzonych działań wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie
pracy z dzieckiem w przedszkolu. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich
celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.

Metody kształcenia

Meto da praktycznego działania,dyskusji, obserwacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 45-godzinnej praktyki w grupie przedszkolnej. Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach na terenie przedszkola oraz
terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy hospitacji u opiekuna praktyki z ramienia UZ.
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk

Literatura podstawowa

Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego , pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej dzieci, przewodniki metodyczne, projekty zajęć.
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela przedszkola.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-11-2019 19:41)