SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia procesów poznawczych |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PPiWM-PPPo |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy z zakresu przedmiotowego, ukształtowanie umiejętności rozumienia procesów poznawczych, uwrażliwienie na istotność tych procesów w szerokim spektrum funkcjonowania psychologicznego człowieka z obszaru normy i patologii.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej.
Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki.Współczesne metody i technik badawcze psychologii poznawczej: problematyka wnioskowania naukowego w psychologii, wybrane paradygmaty poznawcze, modelowanie procesów poznawczych, techniki obrazowania.Modele umysłu: ogólna architektura umysłu, model blokowy umysłu, architektura umysłu według Fodora, koncepcja poziomów przetwarzania, modele koneksjonistyczne. Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”, klasyczne teorie percepcji, współczesne modele percepcji.Podstawowe terminy i prawa dotyczące procesów poznawczych: wrażeń, spostrzeżeń, myślenia, pamięci, wyobraźni. Uwaga jako proces wspomagający procesy poznawcze.Pamięć: podstawowe pojęcia, pamięć jako zdolność i jako proces, typy pamięci oraz modele pamięci. Procesy pamięciowe: zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie, problematyka zawodność pamięci, psychologia naocznego świadka, konfabulacje.Mechanizmy uwagi: funkcje i aspekty uwagi, teorie uwagi, związki uwagi z percepcją, problematyka pomiaru uwagi.Wyobraźnia: wyobraźnia vs. wyobrażenia, reprezentacje poznawcze w podejściu Kossylyna, Pylyshyna, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z regulacją procesów psychicznych.Pojęcia i schematy poznawcze: pojęcia w systemie poznawczym, problematyka intencjonalności pojęć, procesy kategoryzacji, wybrane teorie pojęć.Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona; Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne,nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki.Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy według Schachtera, Lazarusa, Zajonca; rola emocji w procesach poznawczych.Poznanie społeczne: koncepcje poznania usytuowanego zewnętrznie, problematyka ucieleśnienia procesów poznawczych, teorie umysłu, empatia, spostrzeganie twarzy,poznawcze ujęcie procesów atrybucyjnych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, dyskusje problemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu - pozytywne zaliczenie sprawdzianu w formie testu pisemnego.
Jaśkowski P., Neuronauka poznawcza: jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja Press, Warszawa, 2009.
Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.
Maruszewski, T., Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza. Warszawa 2006.
Chalmers D., Świadomy umysł, Warszawa 2010.
Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007
Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.
Kosslyn .M., Rosenberg, .S., Psychologia. Kraków 2006.
Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 17:59)