SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia procesów poznawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia procesów poznawczych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PPiWM-PPPo
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy z zakresu przedmiotowego, ukształtowanie umiejętności rozumienia procesów poznawczych, uwrażliwienie na istotność tych procesów w szerokim spektrum funkcjonowania psychologicznego człowieka z obszaru normy i patologii.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki.Współczesne metody i technik badawcze psychologii poznawczej: problematyka wnioskowania naukowego w psychologii, wybrane paradygmaty poznawcze, modelowanie procesów poznawczych, techniki obrazowania.Modele umysłu: ogólna architektura umysłu, model blokowy umysłu, architektura umysłu według Fodora, koncepcja poziomów przetwarzania, modele koneksjonistyczne.  Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”, klasyczne teorie percepcji, współczesne modele percepcji.Podstawowe terminy i prawa dotyczące procesów poznawczych: wrażeń, spostrzeżeń, myślenia, pamięci, wyobraźni. Uwaga jako proces wspomagający procesy poznawcze.Pamięć: podstawowe pojęcia, pamięć jako zdolność i jako proces, typy pamięci oraz modele pamięci. Procesy pamięciowe: zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie, problematyka zawodność pamięci, psychologia naocznego świadka, konfabulacje.Mechanizmy uwagi: funkcje i aspekty uwagi, teorie uwagi, związki uwagi z percepcją, problematyka pomiaru uwagi.Wyobraźnia: wyobraźnia vs. wyobrażenia, reprezentacje poznawcze w podejściu Kossylyna, Pylyshyna, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z regulacją procesów psychicznych.Pojęcia i schematy poznawcze: pojęcia w systemie poznawczym, problematyka intencjonalności pojęć, procesy kategoryzacji, wybrane teorie pojęć.Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona; Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne,nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki.Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy według Schachtera, Lazarusa, Zajonca; rola emocji w procesach poznawczych.Poznanie społeczne: koncepcje poznania usytuowanego zewnętrznie, problematyka ucieleśnienia procesów poznawczych, teorie umysłu, empatia, spostrzeganie twarzy,poznawcze ujęcie procesów atrybucyjnych.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, dyskusje problemowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu - pozytywne zaliczenie sprawdzianu w formie testu pisemnego.

Literatura podstawowa

Jaśkowski P., Neuronauka poznawcza: jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja Press, Warszawa, 2009.

Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk 2011.

Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.

Maruszewski, T., Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk 2011.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza. Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

Chalmers D., Świadomy umysł, Warszawa 2010.

Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007

Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.

Kosslyn .M., Rosenberg, .S., Psychologia. Kraków 2006.

Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 17:59)