SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-TPWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie problematyki wspierania rozwoju ucznia. Analiza i porównanie różnych koncepcji wspierania rozwoju, budowanych na odmiennych podejściach teoretycznych, rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi strategiami strategiami wspierającymi rozwój ucznia w różnych sferach.

Wymagania wstępne

Wiedza o rozwoju dziecka. Zaliczony kurs pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Zakres tematyczny

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Modele zmian rozwojowych w podejściu behawioralnym, konstruktywistycznym, emancypacyjnym.

2. Pojęcie wspierania rozwoju w kontekście pojęć  stymulowania, wspomagania i pomagania. Analiza podobieństw i różnic.

3. Znaczenie pokonywania trudności dla rozwoju. Odniesienie do sytuacji wychowawczych i dydaktycznych.

4. Nauczyciel jako facylitator rozwoju ucznia.

5. L.Wygotski i pojęcie stref rozwojowych oraz zadań o charakterze rozwijającym. Rola nauczyciela w koncepcji stref rozwojowych L. Wygotskiego.

6. Wspieranie rozwoju poznawczego uczniów. Strategie pracy nauczyciela . Wspólna aktywność nauczyciela i ucznia.

7. Tutoring rówieśniczy i jego znaczenie dla wspierania rozwoju .

8. Znaczenie zainteresowań we wspieraniu rozwoju.

9. Znaczenie kontekstu środowiskowego we wspieraniu rozwoju.

10. Wspieranie zdolności, talentów i predyspozycji uczniów. Organizacja działań wspierających w szkole.

11. Indywidualizacja i przygotowanie spersonalizowanych programów kształcenia.

12. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami.

 

Metody kształcenia

wykład , praca z tekstem, dyskusja grupowa,  rozwiązywanie problemów, wybrane metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zaliczony egzamin obejmujący treści wykładu i konwersatorium. Konwersatorium - warunkiem zaliczenia jest pozytywny wynik bieżącej kontroli prowadzącego.

Literatura podstawowa

1. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Scholar,  Warszawa 2000.

2. D.Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.

3. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle., GWP, Sopot 2012

4.Wygotski  L. Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa 1971.

5. Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. PWN, Warszawa 2002.

6. Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.

7. Wadsworth B., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.

 

Literatura uzupełniająca

1.E.Gruszczyk-Kolczyska, Intensywne wspomaganie rozowoju dziecka : ważniejsze hipotezy i możliwości realizowania, [w:] Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 23:12)