SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-TPWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie problematyki wspierania rozwoju ucznia. Analiza i porównanie różnych koncepcji wspierania rozwoju, budowanych na odmiennych podejściach teoretycznych, rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi strategiami strategiami wspierającymi rozwój ucznia w różnych sferach.
Wiedza o rozwoju dziecka. Zaliczony kurs pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Modele zmian rozwojowych w podejściu behawioralnym, konstruktywistycznym, emancypacyjnym.
2. Pojęcie wspierania rozwoju w kontekście pojęć stymulowania, wspomagania i pomagania. Analiza podobieństw i różnic.
3. Znaczenie pokonywania trudności dla rozwoju. Odniesienie do sytuacji wychowawczych i dydaktycznych.
4. Nauczyciel jako facylitator rozwoju ucznia.
5. L.Wygotski i pojęcie stref rozwojowych oraz zadań o charakterze rozwijającym. Rola nauczyciela w koncepcji stref rozwojowych L. Wygotskiego.
6. Wspieranie rozwoju poznawczego uczniów. Strategie pracy nauczyciela . Wspólna aktywność nauczyciela i ucznia.
7. Tutoring rówieśniczy i jego znaczenie dla wspierania rozwoju .
8. Znaczenie zainteresowań we wspieraniu rozwoju.
9. Znaczenie kontekstu środowiskowego we wspieraniu rozwoju.
10. Wspieranie zdolności, talentów i predyspozycji uczniów. Organizacja działań wspierających w szkole.
11. Indywidualizacja i przygotowanie spersonalizowanych programów kształcenia.
12. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami.
wykład , praca z tekstem, dyskusja grupowa, rozwiązywanie problemów, wybrane metody aktywizujące
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zaliczony egzamin obejmujący treści wykładu i konwersatorium. Konwersatorium - warunkiem zaliczenia jest pozytywny wynik bieżącej kontroli prowadzącego.
1. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Scholar, Warszawa 2000.
2. D.Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.
3. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle., GWP, Sopot 2012
4.Wygotski L. Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa 1971.
5. Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. PWN, Warszawa 2002.
6. Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
7. Wadsworth B., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.
1.E.Gruszczyk-Kolczyska, Intensywne wspomaganie rozowoju dziecka : ważniejsze hipotezy i możliwości realizowania, [w:] Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2004.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 23:12)