SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii edukacji
Kod przedmiotu 14.2-WP-PPiWM-WPSE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z bieżącymi zagadnieniami dotyczącymi edukacji zarówno w zakresie teorii jak i praktycznego wymiaru funkcjonowania procesów i instytucji edukacyjnych, 

Wymagania wstępne

Ukończony kurs socjologii ogólnej

Zakres tematyczny

Edukacja w warunkach społeczeństwa nowoczesnego i ponowoczesnego.

Rola edukacji w przełamywaniu barier kulturowych (eksperyment Jane Elliot).

Szkoła jako źródło oddziaływań społecznych (John Dewey)

Szkoła jako instytucja totalna 

Relacja uczeń - nauczyciel w perspektywie koncepcji dramaturgicznej E. Goffmana

Mechanizmy deprywacji w systemie edukacji: (koncepcja kodów ograniczonych B. Bernsteina, koncepcja piętna E. Goffmana)

Społeczne uwarunkowania resocjalizacji jako szczególnego oddziaływania wychowawczego

 

Metody kształcenia

wykład akademicki

praca z tekstem

dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia kończą się kolokwium. Ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium, która może zostać podniesiona o 0,5-1 oceny w górę w przypadku studentów aktywnych

Wykład kończy się egzaminem. Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu. 

Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Dewey John, Jak myślimy, Warszawa, PWN 1988

Meighan Roland., Socjologia edukacji, Toruń, UMK 1993

Janowski Andrzej., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, WSiP 1995

Mikiewicz Piotr., Społeczne światy szkół średnich: od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wrocław, TWP 2005.

Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna Warszwa, PWN 1976

Rokicki Jarosław, Szkoła jako instytucja totalna, [w:] Manipulacja. Pedagogiczno-społeczne aspekty cz.1. (red.) Joanna Aksman, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM, 2010

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Artur Kinal (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 10:11)