SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne problemy socjologii edukacji |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PPiWM-WPSE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z bieżącymi zagadnieniami dotyczącymi edukacji zarówno w zakresie teorii jak i praktycznego wymiaru funkcjonowania procesów i instytucji edukacyjnych,
Ukończony kurs socjologii ogólnej
Edukacja w warunkach społeczeństwa nowoczesnego i ponowoczesnego.
Rola edukacji w przełamywaniu barier kulturowych (eksperyment Jane Elliot).
Szkoła jako źródło oddziaływań społecznych (John Dewey)
Szkoła jako instytucja totalna
Relacja uczeń - nauczyciel w perspektywie koncepcji dramaturgicznej E. Goffmana
Mechanizmy deprywacji w systemie edukacji: (koncepcja kodów ograniczonych B. Bernsteina, koncepcja piętna E. Goffmana)
Społeczne uwarunkowania resocjalizacji jako szczególnego oddziaływania wychowawczego
wykład akademicki
praca z tekstem
dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia kończą się kolokwium. Ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium, która może zostać podniesiona o 0,5-1 oceny w górę w przypadku studentów aktywnych
Wykład kończy się egzaminem. Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu.
Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.
Dewey John, Jak myślimy, Warszawa, PWN 1988
Meighan Roland., Socjologia edukacji, Toruń, UMK 1993
Janowski Andrzej., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, WSiP 1995
Mikiewicz Piotr., Społeczne światy szkół średnich: od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wrocław, TWP 2005.
Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna Warszwa, PWN 1976
Rokicki Jarosław, Szkoła jako instytucja totalna, [w:] Manipulacja. Pedagogiczno-społeczne aspekty cz.1. (red.) Joanna Aksman, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM, 2010
Zmodyfikowane przez dr Artur Kinal (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 10:11)