SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium I |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPiWM-Sem1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Zapoznanie ze specyfiką, celami i zasadami studiowania literatury przedmiotu Zapoznanie z warsz tatem pisarskim badacza. Po szerzenie wiedzy z wybranego obszaru. Doskonalenie umiejętności projektowania rozwiązań sytuacji i zjawisk pedagogicznych. Rozwinięcie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego . Napisanie części teoretycznej pracy magisterskiej.
Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.
1. Specyfika studiów nad literaturą przedmiotu.
2. Zasady i rodzaje poznania naukowego . Cele i zadania poznania teoretycznego .
3. Procedura poznawania piśmiennictwa specjalistycznego . Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu.
4. Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych. Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów.
5. Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Uogólnianie danych ze studiów literatury
6. Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
7. Ogólna tematyka seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium.
8. Technika pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.).
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktycznego działania
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach i aktywność studentów. Studia literatury specjalistycznej. Opracowanie planu pracy magisterskiej. Napisanie części teoretycznej pracy magisterskiej.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000;
Konarzewski K., Jak uprawiać badania o światowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000;
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995;
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977
Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002;
Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999;
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-12-2019 12:31)