SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja i negocjacje w edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja i negocjacje w edukacji
Kod przedmiotu 15.0-WP-PPiWM-TiNwE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów komunikacji społecznej, a w szczególności znaczenia komunikacji w procesach edukacyjnych. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Komunikacja i jej znaczenie w kontaktach interpersonalnych, w grupie, w instytucji.

Rodzaje komunikacji.

Komunikacja niewerbalna jako ważny składnik komunikowania się.

Rozmowa i jej znaczenie w kontaktach z ludźmi w różnych środowiskach.

Zakłócenia w procesie komunikacji. Konflikty i ich rozwiązywanie

Asertywność – uległość – wrogość w zachowania człowieka.

Współpraca – współdziałanie – partnerstwo (pojęcie, cechy, znaczenie)

Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych (możliwości i ograniczenia)

Grupa jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy

 

 

 

Metody kształcenia

Warsztaty, metody projektowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie i poprowadzenie warsztatu  - indywidualnie lub w grupie, aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając. Skuteczność rozmowy, PWN, Warszawa 1995.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Głodowski W., Bez słów. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, HANSA COMMUNICATION, Warszawa 1999.
  4. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.
  5. Lindefield G., Asertywność czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Ravi, Łódź 1995.
  6. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2000.
  7. Nowosad I., Szymański M. J., (red.), Nauczyciele i rodzice. Część 3. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Wyd. UZ, Zielona Góra – Kraków 2004
  8. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Impuls, Kraków 1996

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 12:00)