SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do terapii pedagogicznej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-WdTP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej.
Wyjaśnienia terminologiczne – specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.
Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne). Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej. Formy terapii pedagogicznej. Zasady terapii pedagogicznej. Procedura diagnostyczno-terapeutyczna – narzędzia diagnostyczne i metody terapii.
Historia badań nad dysleksja rozwojową. Częstość występowania dysleksji, dysortografii, dysgrafii. Etiologia dysleksji rozwojowej. Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integracji – symptomy zaburzeń, typologia dysleksji, dynamika dysleksji, ryzyko dysleksji. System opieki terapeutycznej – prawo do edukacji w polskim systemie oświaty, zakresy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych, polskie dokumenty prawne gwarantujące uczniom z dysleksją i trudnościami w uczeniu się pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zapisy dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i egzaminów, systemy opieki terapeutycznej na świecie.
Wykład – wykład tradycyjny, praca z książką i materiałami źródłowymi, metoda przypadku, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium (75%) oraz studium przypadku (25%).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów.
1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2003.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 21:42)