SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PPiWM-PedSpe |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów kluczowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną: subdyscypliny pedagogiki specjalnej, paradygmaty, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, rehabilitacja. Analizowanie i interpretowanie przez studentów przemian w pedagogice pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, systemu edukacji i rehabilitacji, jak i badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uwrażliwienie studentów na problemy osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie oraz konieczność angażowania się pedagogów specjalnych w ich rozwiązanie.
Znajomość celów i zadań pedagogiki ogólnej.
Wykłady:
1) Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. 2) Interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej. 3) Dziedziny pedagogiki specjalnej. 4) Wspólne i swoiste problemy osób z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem osób w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 5) Paradygmatyczne zmiany w pedagogice specjalnej. 6) Przemiany w opiece i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w Polsce. 7) Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.
Konwersatorium:
1) Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. 2) Klasyfikacje osób z niepełnosprawnością. 3) System edukacji osób z niepełnosprawnością w Polsce na tle systemów w innych państwach w Europie i na świecie. 4) Kompleksowa rehabilitacja (rewalidacja) osób z niepełnosprawnością. 5) Dziecko (uczeń) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole i środowisku lokalnym. 6) Opracowanie projektu kompleksowych oddziaływań wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu lub w nauczaniu początkowym.
Wykłady:
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Konwersatorium:
Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Egzamin: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczna (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%)
Konwersatorium:
1) Projekt edukacyjny. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) rzetelność analizy problematyki, b) zgromadzenie wyczerpującego materiału empirycznego, c) proponowanie rozwiązań zidentyfikowanych problemów, d) komunikatywność przekazu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%). Ocenę z konwersatorium stanowi średnia ocen z 1 i 2.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:26)