SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja i kierowanie placówkami edukacyjnymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja i kierowanie placówkami edukacyjnymi
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-OiKPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizacji i zarządzania oraz specyfiką kierowania placówkami oświatowymi. Poznanie uwarunkowań efektywnego zarządzania, analizy czynników wewnątrz instytucji edukacyjnych, jak otoczeniu na poziomach: mikro (lokalnym) mezo (regionalnym) i makro (krajowym), rozumienie procesu zmiany w edukacji, poznanie procedur kierowania szkołą na tle systemu edukacyjnego w Polsce z uwzględnieniem zadań nadzoru pedagogicznego. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Istota organizowania i zarządzania. Szkoła i jej organizacja, podstawy prawne  funkcjonowania placówek edukacyjnych. Koncepcje i metody zarządzania organizacją. Przywództwo i zarządzanie w rozwoju szkoły. W stronę przywództwa edukacyjnego. Elementy procesu zmiany w szkole. Specyfika kierowania zmianą w szkole. Rola nadzoru pedagogicznego i organizacyjnego nad szkołami i placówkami oświatowymi. Rozwój organizacyjny szkoły i przedszkola. Współczesne tendencje w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność, aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu.

Literatura podstawowa

  1. Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Wyd. CODN, Warszawa 2005.Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2004.
  2. Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN,Warszawa 2006.
  3. Melosik Z., Systemy kształcenia i doskonalenia kadry kierowniczej w krajach Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014
  4. Nowosad, Perspektywy Rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły. Warszawa IBE 2003.
  5. Nowosad, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
  6. Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
  7. Pieluchowski J., Organizacja, kierowanie i nadzór pedagogiczny w szkole, Wyd. empi2, Poznań 2007.
  8. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWN, Warszawa 2006.
  9. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo ICM, Warszawa 2012.
  10. Zarządzanie oświatą: elementy organizacji, rozwoju i modernizacji systemu, red. E. Trafiałek, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Bostingl J. J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Warszawa 1995

  2. Dzierzgowska I., Nadzór pedagogiczny. Poradnik dla dyrektorów w dziesięciu lekcjach, Warszawa 2004.Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce, Poznań 1996.

  3. Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997

  4. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

  5. Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2020 14:24)