SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja i kierowanie placówkami edukacyjnymi |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-OiKPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizacji i zarządzania oraz specyfiką kierowania placówkami oświatowymi. Poznanie uwarunkowań efektywnego zarządzania, analizy czynników wewnątrz instytucji edukacyjnych, jak otoczeniu na poziomach: mikro (lokalnym) mezo (regionalnym) i makro (krajowym), rozumienie procesu zmiany w edukacji, poznanie procedur kierowania szkołą na tle systemu edukacyjnego w Polsce z uwzględnieniem zadań nadzoru pedagogicznego.
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Istota organizowania i zarządzania. Szkoła i jej organizacja, podstawy prawne funkcjonowania placówek edukacyjnych. Koncepcje i metody zarządzania organizacją. Przywództwo i zarządzanie w rozwoju szkoły. W stronę przywództwa edukacyjnego. Elementy procesu zmiany w szkole. Specyfika kierowania zmianą w szkole. Rola nadzoru pedagogicznego i organizacyjnego nad szkołami i placówkami oświatowymi. Rozwój organizacyjny szkoły i przedszkola. Współczesne tendencje w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność, aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu.
Bostingl J. J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Warszawa 1995
Dzierzgowska I., Nadzór pedagogiczny. Poradnik dla dyrektorów w dziesięciu lekcjach, Warszawa 2004.Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce, Poznań 1996.
Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997
Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2009.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2020 14:24)