SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badania etnograficzne |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-BE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom metod i technik stosowanych w terenowych badaniach etnograficznych. Zapoznanie ich ze specyfiką etnograficznej pracy badawczej w różnych typach terenu i sytuacjach społeczno-kulturowych. Zaznajomienie z możliwościami i ograniczeniami badawczej perspektywy etnograficznej oraz uwrażliwienie na etyczny wymiar pracy w terenie.
Brak.
Badania etnograficzne – ich początki i rozwój oraz znaczenie dla nauki (w tym antropologii i socjologii).
Specyfika etnograficznych badań terenowych, typy terenu jako przestrzeni pracy badawczej.
Etyczne wymiary pracy w terenie.
Podstawowe metody i techniki stosowane podczas badań etnograficznych. Zasada triangulacji.
Dokumentacja wizualna (fotografia, film etnograficzny).
Badania etnograficzne od koncepcji do realizacji – poszczególne etapy pracy i ich charakterystyka.
Badania terenowe a literatura.
Praktyczny aspekt badań etnograficznych – w stronę antropologii stosowanej.
Egzemplifikacje badań etnograficznych i ich analiza pod względem warsztatu pracy.
Praca z książką, materiałami źródłowymi, dyskusja, zajęcia w terenie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z ćwiczeń na postawie przygotowanej przez studenta pracy pisemnej i prezentacji jej treści podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń stanowi na ocenę końcową z przedmiotu.
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Metody badań jakościowych, t.1-2, Denzin N.K., Lincoln Y. (red.), Warszawa 2009.
Antropologia stosowana, red. M. Ząbek, Warszawa 2013.
Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková H., Gołębniak B.D. (red.), Wrocław 2010.
Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa 2010.
Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.
Kaufmann J.C., Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.
Malinowski B., Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu; wstęp i oprac. G. Kubica, Kraków 2002.
Rabinow P., Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kęty 2010.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Silverman D., Interpretacja badań jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa 2008.
Silverman D., Prowadzanie badań jakościowych, Warszawa 2008.
Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, Buliński T., Kairski M. (red.), Poznań 2011
oraz wybrane prace poświęcone konkretnym doświadczeniom etnograficznej pracy w terenie
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 07:20)