SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania etnograficzne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania etnograficzne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-BE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom metod i technik stosowanych w terenowych badaniach etnograficznych. Zapoznanie ich ze specyfiką etnograficznej pracy badawczej w różnych typach terenu i sytuacjach społeczno-kulturowych. Zaznajomienie z możliwościami i ograniczeniami badawczej perspektywy etnograficznej oraz uwrażliwienie na etyczny wymiar pracy w terenie.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Badania etnograficzne – ich początki i rozwój oraz znaczenie dla nauki (w tym antropologii i socjologii).

Specyfika etnograficznych badań terenowych, typy terenu jako przestrzeni pracy badawczej.

Etyczne wymiary pracy w terenie.

Podstawowe metody i techniki stosowane podczas badań etnograficznych. Zasada triangulacji.

Dokumentacja wizualna (fotografia, film etnograficzny).

Badania etnograficzne od koncepcji do realizacji – poszczególne etapy pracy i ich charakterystyka.

Badania terenowe a literatura.

Praktyczny aspekt badań etnograficznych – w stronę antropologii stosowanej.

Egzemplifikacje badań etnograficznych i ich analiza pod względem warsztatu pracy.

Metody kształcenia

Praca z książką, materiałami źródłowymi, dyskusja, zajęcia w terenie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z ćwiczeń na postawie przygotowanej przez studenta pracy pisemnej i prezentacji jej treści podczas zajęć. Ocena z ćwiczeń stanowi na ocenę końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.

Metody badań jakościowych, t.1-2, Denzin N.K., Lincoln Y. (red.), Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

Antropologia stosowana, red. M. Ząbek, Warszawa 2013.

Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková H., Gołębniak B.D. (red.), Wrocław 2010.

Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa 2010.

Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.

Kaufmann J.C., Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.

Malinowski B., Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu; wstęp i oprac. G. Kubica, Kraków 2002.

Rabinow P., Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kęty 2010.

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.

Silverman D., Interpretacja badań jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa 2008.

Silverman D., Prowadzanie badań jakościowych, Warszawa 2008.

Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, Buliński T., Kairski M. (red.), Poznań 2011

oraz wybrane prace poświęcone konkretnym doświadczeniom etnograficznej pracy w terenie

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 07:20)