SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika specjalna
Kod przedmiotu 05.06-WP-SP-KP-PSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym ze specyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w sytuacjach szkolnych. Kształtowanie umiejętności  dostosowania procesu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży do ich indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego. Uwrażliwianie studentów na problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz możliwości ich rozwiązywania w środowisku szkolnym i lokalnym zgodnie z przesłankami paradygmatów pedagogiki specjalnej.  

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych. 

Zakres tematyczny

 

  1. Paradygmaty, norma, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność, rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej.
  2. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w polskim systemie oświaty: (a)  kształcenie specjalne, integracyjne, włączające; (b) organizacja kształcenia uczniów ze SPE, w tym z niepełnosprawnością, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, (c) sytuacja szkolna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole.
  3. Zasady organizacji kształcenia uczniów pod kątem ich specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, przewlekłej choroby, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej.  
  4. Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością w klasie szkolnej jako grupie społecznej: uwarunkowania i przejawy społecznej integracji, pedagogiczne metody badania zjawiska, możliwości wspierania procesu społecznej integracji.

Metody kształcenia

praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, praca w grupie, pokaz.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, przygotowanie i wygłoszenie referatu.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych na zajęciach za aktywność oraz przygotowany i zaprezentowany referat. 

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
  3. Ostrowska A., Niepełnosprawność w społeczeństwie 1993-2013, Warszawa 2015. 
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
  5. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, red. J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Cieszyn 2003.
  2. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
  3. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  5. Sękowski A., Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-01-2020 11:22)