SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śródroczna praktyka wychowawcza 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śródroczna praktyka wychowawcza 2
Kod przedmiotu 05.0-WK-MATD-ŚPW2-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela-wychowawcy w szkole ponadpodstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością edukacyjną.  

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.

Zakres tematyczny

  • Poznanie zadań wychowawczo-opiekuńczych realizowanych przez szkołę ponadpodstawową.
  • Poznanie sposobu funkcjonowania oraz organizacji pracy wychowawczej w szkole ponadpodstawowej.
  • Poznanie rodzajów dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole ponadpodstawowej.
  • Prowadzenie obserwacji pracy wychowawczej w szkole ponadpodstawowej.
  • Analizowanie interakcji nauczyciela-. wychowawcy z uczniami.
  • Analizowanie sposobu planowanie i prowadzenia zajęć wychowawczych w szkole ponadpodstawowej.
  • Obserwowanie metod i form pracy wychowawczej wykorzystywanych przez nauczyciela-wychowawcę w szkole ponadpodstawowej.
  • Opracowanie i przeprowadzenie pod opieką nauczyciela-wychowawcy serię lekcji wychowawczych w szkole ponadpodstawowej.
  • Zapoznanie się z literaturą dotyczącą procesu wychowawczego.

Metody kształcenia

Praktyka wychowawcza w szkole ponadpodstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny wystawionej przez opiekuna praktyki w szkole ponadpodstawowej.

Literatura podstawowa

1.       M. Cepiga, E. Miśkowiec, Ja i mój świat: scenariusze godzin wychowawczych, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

2.       D. K. Kitowska, W. Lis, E. Polańska-Ciechanowska, Jak zaplanować pracę wychowawczą w gimnazjum?: program wychowawczy szkoły; programy wychowawcze poszczególnych klas; wybrane scenariusze godzin z wychowawcą; z notatnika wychowawcy-praktyka, Pracownia Wydawniczo-Edukacyjna K&K, Złotów 2001.

3.       A. Banasiewicz-Tenerowicz, My - razem w społeczeństwie: scenariusze zajęć dla uczniów szkół gimnazjalnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

4.       K. Lelińska, Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów: scenariusze zajęć warsztatowych w pracy doradców zawodowych, Difin, Warszawa 2016.

5.       U. Dudziak, Wychowanie w klasie szkolnej: scenariusze godzin wychowawczych dla szkół ponadpodstawowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop., Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 08:21)