SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Empiryczne problemy socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Empiryczne problemy socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD- EPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań empirycznych zarówno w ujęciu teoretycznym jak i praktycznym, a także przygotowanie słuchaczy do projektowania i prowadzenia własnych badań.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykłady:

  1. Wiedza naukowa i potoczna, zasady prowadzenia badań naukowych.
  2. Źródła w badaniach socjologicznych.
  3. Badania ilościowe a badania jakościowe.
  4. Struktura procesu badawczego.
  5. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
  6. Charakterystyka technik ilościowych - ankiety audytoryjne, CATI, CAPI, .
  7. Charakterystyka technik jakościowych - obserwacja, wywiady pogłębione IDI, zogniskowane wywiady grupowe FGI

Zakres tematyczny ćwiczenia:

  1. Konstruowanie narzędzi badawczych do poszczególnych typów badań - wprowadzenie.
  2. Kwestionariusz ankiety. Zasady tworzenia kwestionariusza. Typy pytań i wady pytań kwestionariuszowych.
  3. Obserwacja - przygotowanie narzędzi badawczych (dziennik obserwacji).
  4. Wywiad swobodny, pogłębiony, narracyjny - przygotowanie scenariuszy wywiadów.
  5. Zogniskowane wywiady grupowe - przygotowanie scenariuszy FGI. 
  6. Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem wybranych metod badawczych (spośród omawianych na zajęciach).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny. 

Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy w grupach, pracy indywidualnej nad koncepcją badania, pracy z materiałem źródłowym, pracy z tekstem, dyskusji.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z projektu (przygotowanie koncepcji i narzędzi badawczych)

Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  2. Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  3. Denzin, N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  4. Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.
  5. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2002.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
  2. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
  3. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wydawnictwo naukowe PAN, Wrocław 1984.
  4. Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  5. Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 11:31)