SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wyzwania współczesnej humanistyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wyzwania współczesnej humanistyki
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-WWH
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami, z którymi zmaga się współczesna humanistyka zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania zjawisk życia społecznego w dobie ponowoczesności .

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

 

  1. Współczesna humanistyka a procesy jej przemian od poł. XX do pocz. XXI wieku:

  2. Obumieranie symbolicznej kultury europejskiej i narodziny ponowoczesności.

  3. Dwie drogi rozwoju w  ponowoczesności: wspólnotowość a indywidualizm.

  4. Przygodność, niespójność społeczna i moralność w ujęciu Baumana i Rorty'ego.

  5. Globalizacja a regionalizm i lokalność.

  6. Neoliberalizm, kryzys współczesnego kapitalizmu a nauki społeczne.

  7. Neurobiologia a nauki społeczne.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, ćwiczenia: praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z referatu (zgodność z tematem, poprawna struktura referatu, język, rzetelność, samodzielność wykonania referatu, odpowiedni dobór literatury przedmiotu) oraz pracy na zajęciach. Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

 

  1. Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

  2. Z. Bauman, Globalizacja i co z niej dla ludzi wynika, Warszawa 2000.

  3. R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tł. W. J. Popowski, Warszawa 1996.

  4. Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004.

  5. M. Marody, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2014.

  6. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2012.

  7. D. Angutek, Aktualność metody typizacji Alfreda Schutza w badaniach społecznych 2020 (maszynopis). 

  8. A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, przeł. E. Klekot, Kraków 2008.

  9. D. Angutek, Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności, Bydgoszcz 2018.

  10. red. H. Ćervinkova, B. D. Gołębniak, Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wrocław 2010

  11. D. Angutek,Świadomość, samoświadomość, jaźń a zmysł haptyczny w kontekstach kultury i biologii, "Etnografia" 2018, nr 4 . 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.

  2. Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.

  3.  J. LeDoux, Mózg emocjonalny, przeł. A. Jankowski, Poznań 2000.

  4. A. Pałubicka, Humanistyka i ponowoczesność 2018 (maszynopis).

  5.  J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.

  6. T. Eagleton, Koniec teorii, przeł. B. Kuźniarz, Warszawa 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 20:58)