SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania jakościowe w UX - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania jakościowe w UX
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-BJUX
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami badań jakościowych, jakie można wykorzystać w projektowaniu działań z zakresu User Experience.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Specyfika jakościowych badań empirycznych dla potrzeb IT.
  2. Rola badań jakościowych w poszczególnych etapach procesu projektowego (wstępne badanie potrzeb; badania ewaluacyjne; testy z użytkownikami).
  3. Przegląd najważniejszych metod i metodyk badań jakościowych UX.
  4. Wywiady pogłębione.
  5. Obserwacje uczestniczące.
  6. Badania fokusowe.
  7. Analiza heurystyczna.
  8. Analiza jakościowa.
  9. Opracowywanie wyników badań.

Metody kształcenia

Praca warsztatowa, praca w grupie, dyskusje, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca grupowa polegająca na przygotowaniu projektu badania jakościowego z zakresu UX ; ocena końcowa to ocena z przygotowanego projektu badania.

Literatura podstawowa

  1. Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; rozdz. 10, 11, 12, 18, 19.
  2. Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  3. Hammersley, M., P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk & S-ka, Poznań 2000.
  4. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
  5. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001.
  6. Miles M. B, Huberman A. M., Analiza danych jakościowych,Trans Humana, Białystok 2000,
  7. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
  8. Rogoś-Turek B., Mościchowska I., Badania jako podstawa projektowania User Experience, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2015.
  9. Silverman, D., Interpretacja Danych Jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  10. Silverman, D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Goffman, E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doswiadczenia. „NOMOS”, Kraków 2010.
  2. Kuniavsky M., Goodman E., Moed A.– „Observing the User Experience: A Practitioner’s Guide to User Research”, Elsevier, 2012.
  3. Plano Clark, V. L., Creswell, J. W., The Mixed Methods Reader, SAGE Publication, Los Angeles, 2008; rozdz. 1, 7, 9.
  4. Sudoł S. (red.), Marketingowe testowanie produktów, PWE, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:51)