SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia kliniczna i psychopatologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSPM-PKiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.
brak
Wykład: Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Poję cie zdrowia psychicznego. Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych. Etiologia i patogeneza zaburzeń. Psychopatologia ogólna. Zaburzenia spostrzegania. Zaburzenia pamięci, myślenia, uczuciowości,świadomości. Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego. Specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu dzieciństwa. Dzieci rodziców z zaburzeniami psychicznymi.
Ćwiczenia: Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny. Uzależnienia substancjalne i behawioralne. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie. Zaburzenia osobowości. Diagnozowanie. Rozwój zaburzeń. Grupy zaburzeń. Zaburzenia psychotyczne. Schizofrenia. Poglądy historyczne. Symptomy. Deficyty funkcjonowania. Źródła podatności. PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność. Leczenie. Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji,przyczyny depresji, rodzaje depresji, leczenie, strategie zaradcze przeciw obniżaniu się nastroju. Zaburzenia lękowe, strach i lęk, fobia, panika, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Terapia zaburzeń psychicznych.
Wykłady – wykład konwencjonalny, konwersatoryjny. ćwiczenia: praca z tekstem, praca w grupach, prezentacje multimedialne, dyskusja grupowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach oraz ocena z kolokwium/prezentacji. Zaliczenie wykładów - to pozytywna ocena z egzaminu: testowego lub w formie pisemnej. o\Ocena ogólna to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.
1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.
2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
3. Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska H. Sęk, Warszawa 2016.
4. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa PWN.
5. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa PWN
1.Cierpiałkwoska L. Grzegorzewska I. (2018) Dzieci alkoholików z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Poznań Wydawnictwo UAM.
2. Carson, Butcher, Mineka, Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.
3. Dudek B. ,Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.
4. O’Connor R., SheehyN.,Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.
5. RachmanS. ,Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.
6. Sterling J., Hellewell J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.
7. Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 13:50)