SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPM-WZSN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).
2. Kształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną, określania etiologii zaburzeń sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).
3. Uwrażliwianie studenta na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną.
Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu niepełnosprawności intelektualnej.
Wykłady:
1. Niepełnosprawność intelektualna i niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne, prawne).
2. Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Niepełnosprawność sprzężona w ujęciu neuropsychologicznym.
4. Specyfika oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną.
5. System wsparcia dzieci z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia:
1. Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie (np.: zespół Downa, zespół Patau, zespół Edwardsa, zespół Angelmana, zespół Jacobsena, zespół kociego krzyku – Cri du Chat, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate, zespół Turnera, zespół Klinefeltera).
2. Całościowe zaburzenia rozwoju (np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi).
3. Zaburzenia neurologiczne (np.: epilepsja, mózgowe porażenie dziecięce).
4. Stany po infekcjach okresu prenatalnego (np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona).
5. Choroby metaboliczne (np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa).
6. Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie,
7. Specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: ocena z kolokwium.
Ćwiczenia.: średnia ocen z projektów i kolokwium.
Ocena końcowa: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy - zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005.
2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
3. Cunnigham C., Dzieci z zespołem Downa, Warszawa 1994.
4. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1995.
5. Dziecko z porażeniem mózgowym. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, red. M. Synder, Częstochowa 2002.
6. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2018.
7. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
8. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 1997 i nast. wyd.
9. Pisula E.: Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010
10. Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Sopot 2014.
11. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
12. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, Poznań 2004.
13. Wyczesany J., Oligofrenopedagogika. Wybrane zagadnienia pedagogiki upośledzonych umysłowo, Kraków 1998 i nast. wyd..
14. Zabłocki K. J., Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii, Warszawa 1998.
1. Minczakiewicz E.M., Zespół Downa. Księga pytań i odpowiedzi, Gdańsk 2010.
2. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?, red. A. Jakoniuk-Diallo, H. Kubiak, Warszawa 2010.
3. Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, red. D. Gorajewska, Warszawa 2007.
4. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.
5. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, pod red. J. Pileckiego, Kraków 1998.
6. Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. B.B.Kaczmarek, Kraków 2008.
7. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz. Kraków 2005
8. Zespół Downa - postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji, red. J. Patkiewicz, Wrocław 2008.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)