SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSPM-WZSN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).

2. Kształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną, określania etiologii zaburzeń sprzężonych                               z niepełnosprawnością intelektualną, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).

3. Uwrażliwianie studenta na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu niepełnosprawności intelektualnej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Niepełnosprawność intelektualna i niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne, prawne).

2. Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Niepełnosprawność sprzężona w ujęciu neuropsychologicznym.

4. Specyfika oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną.

5. System wsparcia dzieci z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin w Polsce i na świecie.

Ćwiczenia:

1. Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie (np.: zespół Downa, zespół Patau, zespół Edwardsa, zespół Angelmana, zespół Jacobsena, zespół kociego krzyku – Cri du Chat, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate, zespół Turnera, zespół Klinefeltera).

2. Całościowe zaburzenia rozwoju (np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi).

3. Zaburzenia neurologiczne (np.: epilepsja, mózgowe porażenie dziecięce).

4. Stany po infekcjach okresu prenatalnego (np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona).

5. Choroby metaboliczne (np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa).

6. Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie,

7. Specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: ocena z kolokwium.

Ćwiczenia.: średnia ocen z projektów i kolokwium.

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy - zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005.

2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

3. Cunnigham C., Dzieci z zespołem Downa, Warszawa 1994.

4. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1995.

5. Dziecko z porażeniem mózgowym. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, red. M. Synder, Częstochowa 2002.

6. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2018.

7. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.

8. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 1997 i nast. wyd.

9. Pisula E.: Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010

10. Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Sopot 2014.

11. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008.

12. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, Poznań 2004.

13. Wyczesany J., Oligofrenopedagogika. Wybrane zagadnienia pedagogiki upośledzonych umysłowo, Kraków 1998 i nast. wyd..

14. Zabłocki K. J., Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

1. Minczakiewicz E.M., Zespół Downa. Księga pytań i odpowiedzi, Gdańsk 2010.

2. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?, red. A. Jakoniuk-Diallo, H. Kubiak, Warszawa 2010.

3. Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, red. D. Gorajewska, Warszawa 2007.

4. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.

5. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, pod red. J. Pileckiego, Kraków 1998.

6. Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa ­– teoria i praktyka, red. B.B.Kaczmarek, Kraków 2008.

7. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz. Kraków 2005

8. Zespół Downa - postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji, red. J. Patkiewicz, Wrocław 2008.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)